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Diversität im Gesundheitswesen
- Editors:
- Series:
- Angewandte Ethik, Volume 3
- Publisher:
- 2020
Keywords
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Bibliographic data
- Copyright Year
- 2020
- ISBN-Print
- 978-3-495-49028-0
- ISBN-Online
- 978-3-495-82093-3
- Publisher
- Karl Alber, Baden-Baden
- Series
- Angewandte Ethik
- Volume
- 3
- Language
- German
- Pages
- 360
- Product Type
- Edited Book
Table of contents
ChapterPages
- Titelei/Inhaltsverzeichnis No access Pages i - 10
- Einleitung No access Pages 11 - 26Authors:
- Authors:
- Abstract No accessAuthors:
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- 1.1 Die Notwendigkeit moralischer Eindeutigkeit No accessAuthors:
- 1.2 Moralische Eindeutigkeit und ethische Diversität No accessAuthors:
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- 2.1 Diversität moralischer Güter No accessAuthors:
- 2.2 Verankerung moralischer Güter in sozialen Prozessen No accessAuthors:
- 2.3 Moralische und kulturelle Diversität No accessAuthors:
- 3. Zum Verhältnis von Diversität und Eindeutigkeit der Moral No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- Einleitung No accessAuthors:
- Indikation No accessAuthors:
- Fachlich-methodische Dimension No accessAuthors:
- Persönlichkeits- und wertebasierte Dimension No accessAuthors:
- Diversität No accessAuthors:
- Diversität im Hinblick auf fachlich-methodische Indikationsstellung No accessAuthors:
- Diversität und persönlichkeits- und wertebasierte Dimension No accessAuthors:
- Indikation und Diversität No accessAuthors:
- Schluss No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Ergebnisse der Forschung zu sozialen Einflüssen auf die medizinische Versorgung No accessAuthors:
- 2. Eckpunkte der Public Health Ethik No accessAuthors:
- 3. Soziale Ungleichheit in der medizinischen Versorgung und ethische Aspekte No accessAuthors:
- 4. Fazit No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Einleitung No accessAuthors:
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- 2.1 Gibt es sozioökonomische Unterschiede in der gesundheitlichen Versorgung? No accessAuthors:
- 2.2 Gibt es Unterschiede in der Versorgung der koronaren Herzkrankheit? No accessAuthors:
- 2.3 Welche Ursachen haben Versorgungsungleichheiten? No accessAuthors:
- 3. Durchführung einer qualitativen Längsschnittstudie No accessAuthors:
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- 4.1 Ungleichheiten über den Versorgungsverlauf bei der Diagnose und Behandlung der koronaren Herzkrankheit No accessAuthors:
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- Umgang mit Symptomen No accessAuthors:
- Verantwortungsübernahme No accessAuthors:
- Informationsgrad No accessAuthors:
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- Konsequenzen für die Diversität im Gesundheitswesen No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
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- Introduction No accessAuthors:
- Definitions of global health No accessAuthors:
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- Health inequities – an ethical key issue No accessAuthors:
- Global burden of diseases visualized No accessAuthors:
- International Diversity and Global Health No accessAuthors:
- Global health and the internationalization of medical studies No accessAuthors:
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- Medical pluralism as an aspect of international diversity in health care No accessAuthors:
- The Alma-Ata Declaration on Primary Health Care No accessAuthors:
- »Biomedicine« and »ethno-medicine« – cultural encounters and conflicts No accessAuthors:
- Healers in the Andes – Western medicine in the Kallawaya region of Bolivia No accessAuthors:
- Shamanic healing in Ladakh – an example from northwestern India No accessAuthors:
- Medical travel – benefit or burden? No accessAuthors:
- Medical and biological diversity as targets of commercialization – a globalized look on food, drugs and biodiversity No accessAuthors:
- Conclusion No accessAuthors:
- Acknowledgements No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors: |
- 1. Introduction No accessAuthors: |
- 2. A short description of the German health care system No accessAuthors: |
- 3. A short description of the South African health care system No accessAuthors: |
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- 4.1 Right to health No accessAuthors: |
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- 4.2.1 Principle of solidarity No accessAuthors: |
- 4.2.2 Principle of subsidiarity No accessAuthors: |
- 4.2.3 Principle of self-responsibility No accessAuthors: |
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- 4.3.1 Principle of medical necessity No accessAuthors: |
- 4.3.2 Economic efficiency No accessAuthors: |
- 4.3.3 Principle of need No accessAuthors: |
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- 5.1 Right to Health (South African Constitution) No accessAuthors: |
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- 5.2.1 Fragmented solidarity No accessAuthors: |
- 5.2.2 Autonomy No accessAuthors: |
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- 5.3.1 Need No accessAuthors: |
- 5.3.2 Egalitarianism No accessAuthors: |
- 5.3.3 Entitlement No accessAuthors: |
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- 6.1 Efforts for the integration of non- and under-insured groups into the health care system No accessAuthors: |
- 6.2 A lower level of health care services for asylum seekers No accessAuthors: |
- 6.3 Refugees and unregistered persons (sans-papieres) No accessAuthors: |
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- 7.1 Health for all No accessAuthors: |
- 7.2 Access to health care services among migrants No accessAuthors: |
- 8. Conclusions No accessAuthors: |
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- Abstract No accessAuthors:
- Dresden und Dresden No accessAuthors:
- Kulturelle Initiativen No accessAuthors:
- Künstlerische Aktivitäten No accessAuthors:
- Therapeutische Initiativen No accessAuthors:
- Kunsttherapie No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- Krieg und Flucht – die psychosoziale Lage junger Flüchtlinge No accessAuthors:
- Der transkulturelle Übergangsraum – eine Besonderheit der therapeutischen Begleitung No accessAuthors:
- Stärken der Resilienz No accessAuthors:
- Das Atelier als transkultureller Übergangsraum – ein ressourcenorientierter Ansatz der Kunsttherapie No accessAuthors:
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- Förderung von Fantasie und Kreativität No accessAuthors:
- Erleben von Handlungsfähigkeit und Autonomie No accessAuthors:
- Selbstbild und persönliche Bildsprache No accessAuthors:
- Tragende Erinnerungen und religiöse Werte No accessAuthors:
- Gruppenerleben No accessAuthors:
- Die Kraft der Bilder No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Vorbemerkungen No accessAuthors:
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- 2.1 Sprechen – Beispiel Migration No accessAuthors:
- 2.2 Sprache – Beispiel Drittes Geschlecht No accessAuthors:
- 2.3 Paratext – Beispiel Transsexualität No accessAuthors:
- 2.4 Darstellung – Beispiel Hör- und Sehbehinderung No accessAuthors:
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- 3.1 Das Maß der Aufmerksamkeit No accessAuthors:
- 3.2 Das Maß der Repräsentation No accessAuthors:
- 4. Ausblick No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- Einleitung No accessAuthors:
- Behinderung und Gesellschaft No accessAuthors:
- Anderssein – Fremdsein No accessAuthors:
- Behinderung und Perinatalmedizin No accessAuthors:
- Abschließende Bemerkungen No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Introduction No accessAuthors:
- 2. Selecting against disability: The debate No accessAuthors:
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- 3.1 Procreative liberty No accessAuthors:
- 3.2 »Authoritarian eugenics« versus »liberal eugenics« No accessAuthors:
- 3.3 What does »eugenics« in »liberal eugenics« mean? No accessAuthors:
- 3.4 What does »liberal« in »liberal eugenics« mean? No accessAuthors:
- 4. Conclusion No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Introduction No accessAuthors:
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- 2.1 Genome editing No accessAuthors:
- 2.2 Preimplantation genetic diagnosis (PGD) No accessAuthors:
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- 3.1 »Designer disability« No accessAuthors:
- 3.2 »Family balancing« No accessAuthors:
- 3.3 »Savior siblings« No accessAuthors:
- 3.4 »Designing babies« using genetic selection No accessAuthors:
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- 4.1 The question of diversified and tolerant society No accessAuthors:
- 4.2 Alteration of the societal definition of disease No accessAuthors:
- 4.3 The question of social equality No accessAuthors:
- 4.4 Safety concerns No accessAuthors:
- 4.5 The right of a child to an »open future« No accessAuthors:
- 5. Conclusion No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors: |
- 1. Introduction No accessAuthors: |
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- 2.1 Invasive genetic diagnostics No accessAuthors: |
- 2.2 Non-invasive prenatal genetic diagnostics No accessAuthors: |
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- 3.1 Current debate on genetic prenatal diagnostics in Germany No accessAuthors: |
- 3.2 Current debate on genetic prenatal diagnostics in Poland No accessAuthors: |
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- 4.1 Prenatal genetic diagnostics as an initial stage of »eugenics« No accessAuthors: |
- 4.2 The question of constitutional rights No accessAuthors: |
- 4.3 Prenatal genetic diagnostics and the right to information No accessAuthors: |
- 4.4 The right to equal access to healthcare No accessAuthors: |
- 5. Conclusions No accessAuthors: |
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- Abstract No accessAuthors: |
- 1. Um wen geht es da? No accessAuthors: |
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- 2.1 Stigma, Identitätsmanagement und Sensibilität für LSB Personen No accessAuthors: |
- 2.2 Erlebtes, erwartetes, internalisiertes und strukturelles Stigma No accessAuthors: |
- 2.3 Stigma und Gesundheit No accessAuthors: |
- 3. Stigmatisierung in Gesundheitseinrichtungen No accessAuthors: |
- 4. Was heißt es, eine LSB-kompetente Behandlung anzubieten? No accessAuthors: |
- 5. Bringt das wirklich was? No accessAuthors: |
- 6. Abschlussbemerkungen No accessAuthors: |
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- Abstract No accessAuthors:
- 1. Einleitung No accessAuthors:
- 2. Begriffsklärungen: Diversität, Transgender, Transidentität No accessAuthors:
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- 3.1 Medizinische Hilfsmaßnahmen an transidenten Klient_innen No accessAuthors:
- 3.2 Medizinisch-rechtliche Hilfsmaßnahmen an transidenten Klient_innen No accessAuthors:
- 4. Konsequenzen für transidente Menschen als Klient_innen, Patient_innen und Mitarbeiter_innen in medizinischen Einrichtungen No accessAuthors:
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- 5.1 Abschaffung des Kontextes der Pathologisierung No accessAuthors:
- 5.2 Informationsvermittlung: Personelle und strukturelle Maßnahmen No accessAuthors:
- 6. Fazit: Eine Atmosphäre der Akzeptanz No accessAuthors:
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- Abstract No accessAuthors:
- Protokollnotiz No accessAuthors:
- 1. Wohin uns der Reduktionismus führt – Von der »Einfalt« des Denkens No accessAuthors:
- 2. Neurologie der Netzwerke des Gehirns – Und die Quantenphysik des vielfältig Einen No accessAuthors:
- 3. Plädoyer für Differenzierung und Kooperation eines voraussetzungslosen Denkens No accessAuthors:
- 4. Vom Erstaunen der disparat erscheinenden Lebensprozesse und -stile No accessAuthors:
- Autor*innenverzeichnis No access Pages 357 - 360





