
248 Topology

RADIO
3.1

The “Turks Deliverance Cele-
bration,” held by the Austrian 
Homeland Protection in the 
gardens of Schönbrunn Palace 
on May 14, 1933, was aired on 
Radio Wien from 10:20 to 
11:05 a.m. How did this live 
broadcast work in technical 
terms?

STATISTICS
3.2

The live broadcast of the “Turks 
Deliverance Celebration” on 
Radio Wien not only contradict-
ed the guidelines of the Austri-
an Radio Verkehrs AG, but also 
went against the wishes of the 
audience as statistically sur-
veyed by a research group un-
der the direction of Paul Lazars-
feld in 1931/32.

How to
Speak Up:
Governed
Transmissions

	 SPACE	 UNLIMITED
	 TIME	 FINITE
	 VALUE	 DISTRIBUTED
	 PERSPECTIVE	 STREET VIEW
	 NAVIGATION	 TRACKING
	

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


249 III.3

MARKETING
3.3

Is it a coincidence that the Vi-
enna Neue Freie Presse printed 
an essay about Edward Ber-
nays’s public relations on the 
day of the “Turks Deliverance 
Celebration”? Probably so, but 
parallels between the political 
rally and his PR techniques are 
still discernible.

WELFARE
3.4

What were the Social Demo-
crats doing on the weekend of 
the “Turks Deliverance Cele-
bration,” that is, the political 
party that had been ruling Vi-
enna with an outright majority 
since 1919? They organized 

“freedom celebrations” in the 
municipal housing projects, 
among them the Karl Marx Hof.

CANCELLATION
3.5

In protest against the live 
broadcast of the “Turks Deliv-
erance Celebration” on Radio 
Wien on May  14, 1933, the 
Social Democratic Workers’ 
Party arranged a “listener 
strike”: thousands of listeners 
canceled their license at the 
Austrian radio company.

Fig. 106: The distributed network of the mediation “How to Speak Up:  
Governed Transmissions” in the Topology module of the website 
campusmedius.net (version 2.0/2021), designed by Susanne Kiesenhofer 
and adapted for the book edition by Stefan Amann.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://campusmedius.net
https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://campusmedius.net


250 Topology

	 3.1	 Radio:
		  Mikes, Cables, Transmitters

	 place	 Schönbrunn Palace gardens 
	 moment	 Live broadcast on the radio 
	 space	 0 
	 time	 0

In the photographs and film recordings of the speeches held 
during the “Turks Deliverance Celebration” (Türkenbefreiungs-
feier) in Schönbrunn Palace gardens on May 14, 1933, a row 
of microphones can be seen. Their stands, down which the 
connector cables coil, are arranged in a semicircle around a 
wooden podium on the garden terrace of the palace building. 
There are six microphones in total, two of which are mounted 
right above one another, and they are pointed at the speakers 
roughly at face level. Why half a dozen? While it is only possi-
ble to surmise which specific microphone was used for which 
purpose, their number is explained by the different trans-
mission and recording channels. Besides being transmitted 
via public-address system in the palace park, the speeches 
were also recorded by two newsreel teams, broadcast live 
on Radio Wien, and probably also captured on records or in 
optical sound format by Austrian radio and by the Homeland 
Protection League (Heimatschutzverband).

Clearly identifiable in the surviving pictures of the “Turks 
Deliverance Celebration” are two carbon microphones by 
Eugen Reisz from Berlin—the so-called Reisz microphone in 
a white marble block, which was used from the mid-1920s 
both for radio and for public addresses. Loudspeakers must 
have been in operation at the mass rally in the gardens of 
Schönbrunn Palace on May 14, 1933, because otherwise hardly 
any of the Home Guard (Heimwehr) members standing in the 
parterre or in the avenues would have been able to hear the 
speeches. In a brochure on preparing for the event, it says: 

II.10

Fig. 107, p. 251

II.13

III.1.3

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


251

“All commands will be given via loudspeaker.”475 In addition, 
the Palace Captainship (Schlosshauptmannschaft) Schönbrunn 
subsequently invoiced the Austrian Homeland Protection 
as the event organizer thirteen kilowatt hours at fifty-seven 
groschen each, in other words a total of 7.41 schillings for the 
electricity used by the “loudspeaker system.”476 Furthermore, 
on the left edge of a panorama of the “Turks Deliverance Cel-
ebration,” part of a podium or truck marked “[Laut]sprecher” 
(“[loud]speaker”) has been captured.

	 475	 Arthur Karg-Bebenburg: Weisungen für die Türkenbefreiungs-
Gedenkfeier am 14. Mai 1933 in Wien, Vienna: Österreichischer 
Heimatschutzverband 1933, p. 9 [our trans.].

	 476	 See letter incl. statement of costs from the Palace Captainship Schönbrunn 
to the Austrian Homeland Protection, dated April 29, 1933, in the 
Austrian State Archives (ÖStA/AdR, SHS 820/1933, Kt. 86) [our trans.].

Fig. 56, p. 143

III.3.1

Fig. 107: Engelbert Dollfuss (at the microphones) and Ernst Rüdiger Starhemberg (behind 
him) on the garden terrace of Schönbrunn Palace in Vienna at the “Turks Deliverance 
Celebration” on May 14, 1933 (numbers added):  carbon microphone (model unknown); 

 dynamic microphone (probably a Western Electric 618A);  carbon microphone (Reisz); 
 carbon microphone (Reisz) and above it a dynamic microphone (model unknown); 
 possibly a microphone by the Selenophon Licht- und Tonbild GmbH.  

Source: Austrian National Library, 106.661 B

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


252 Topology

What exact kind of public-address system was installed in 
Schönbrunn Palace gardens on May 14, 1933, is documented 
neither in archives nor by the media of the time. The New 
York company Western Electric had patented a centralized 

“Loud Speaking Public Address System” in 1922.477 It is quite 
conceivable that a speaker tower along these lines was set up 
at the “Turks Deliverance Celebration.” After all, the company 
in Vienna that specialized in electroacoustic tasks, namely 
Czeija, Nissl & Co., was a subsidiary of Western Electric.478 
Moreover, a dynamic microphone mounted on the speaker’s 
podium closely resembles the models produced by Western 
Electric from the early 1930s, e.g., the moving-coil micro-
phone 618A. The American company’s products were also 
used via Czeija, Nissl & Co. by Austrian radio, called Radio 
Verkehrs AG (RAVAG),479 which equipped its reporters with 
buttonhole microphones by Western Electric in spring 1933, 
for example.480

Also strongly represented in Vienna were the German 
electric companies. Siemens & Halske sold a range of dynamic 
loudspeakers around 1930, including the large “Riesenblatt- 
haller,” which was primarily suited for transmitting public ad-
dresses centrally, from a single position.481 In the early 1930s, 
Siemens and the Allgemeine Electricitäts-Gesellschaft (AEG) 
transferred their electroacoustic departments to their subsid-
iary Telefunken, which in this line of business specialized in 
decentralized public-address systems. In 1932, for example, 
Telefunken equipped Vienna’s St. Stephen’s Cathedral with 
dynamic microphones, as well as eleven loudspeakers mounted 
in the nave.482 On May 1, 1933, the company was responsible 

	 477	 See Ralf Gerhard Ehlert: “Public-Address-Strategien von 1919 bis 1949,” 
in: Daniel Gethmann and Markus Stauff (eds.): Politiken der Medien, 
Zurich/Berlin: diaphanes 2005, pp. 319–340, here p. 324.

	 478	 See Reinhard Schlögl: Oskar Czeija. Radio- und Fernsehpionier, 
Unternehmer, Abenteurer, Vienna: Böhlau 2005, p. 36.

	 479	 See Viktor Ergert: 50 Jahre Rundfunk in Österreich. 
Vol. I: 1924–1945, Vienna: Residenz 1974, p. 56.

	 480	 See “Der entfesselte Radioreporter,” in: 
Radiowelt (Vienna), 10/25 (June 17, 1933), p. 795.

	 481	 See Ehlert: “Public-Address-Strategien von 1919 bis 1949,” p. 328.
	 482	 See Karl Dobesch: “Lautsprecher im Stephansdom,” in: 

Radiowelt (Vienna), 9/20 (May 14, 1932), pp. 620–621.

Fig. 107, p. 251

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


253 III.3.1

for the public-address system used at the Nazi celebration 
for the “Day of National Work” on Tempelhofer Feld in Berlin, 
where echo effects disrupted the acoustic quality. Hence in 
the following year, Telefunken presented the “mushroom 
loudspeaker” (Pilzlautsprecher) which emitted sound uniformly 
in a circle and went on to be used at a number of future Nazi 
rallies with distributed-element circuits.483

Whereas at the “Turks Deliverance Celebration” on May 14, 
1933, central speakers were presumably used to the left and 
right of the palace terrace, four months later Czeija, Nissl & Co. 
installed a multipart public-address system with forty-eight 
electrodynamic loudspeakers in the same venue, Schönbrunn 
Palace gardens, which were mounted on flagpoles in the Great 
Parterre, on trees in the avenues, and on the balcony of the 
palace itself. This electroacoustic installation facilitated a 
Catholic Mass with some 300,000 participants, which took 
place in the context of the General German Catholic Congress 
on September 10, 1933. The voices of the speakers and choir 
were transmitted from the altar on the palace terrace via 
dynamic and carbon microphones; the peals came from a 
phonograph attached to an amplifier, which played the bells 
of St. Stephen’s Cathedral on records.484

Due to the connections between Czeija, Nissl & Co. and 
Western Electric, it is therefore possible that the aforemen-
tioned moving-coil microphone captured in some photographs 
of the “Turks Deliverance Celebration” was part of the pub-
lic-address system. However, the carbon microphones in front 
of the speaker’s podium would also have been suitable for this 
purpose, one of the two Reisz models, for instance, whose noise 
floor would have been less noticeable in the loudspeakers in 
the palace park than in the sound film recording, for which 

	 483	 See Ehlert: “Public-Address-Strategien von 1919 bis 1949,” 
pp. 330–332, and Cornelia Epping-Jäger: “‘Eine einzige jubelnde 
Stimme.’ Zur Etablierung des Dispositivs Laut/Sprecher in der 
politischen Kommunikation des Nationalsozialismus,” in: Cornelia 
Epping-Jäger and Erika Linz (eds.): Medien/Stimmen, Cologne: 
DuMont 2003, pp. 100–123, here pp. 106–114 and 117–118.

	 484	 See Ferdinand Rakuschan: “Die Andacht der Dreihunderttausend,” 
in: Radiowelt (Vienna), 10/46 (November 11, 1933), pp. 1508–1509.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


254 Topology

Fig. 108: Screenshot of the Topology module of the website campusmedius.net 
(desktop version 2.0/2021) showing the abstract of the mediator “Mikes, Cables, 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://campusmedius.net
https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://campusmedius.net


255

Transmitters” in the mediation “How to Speak Up: Governed Transmissions” 
(text: Simon Ganahl, code: Andreas Krimbacher, design: Susanne Kiesenhofer).

III.3.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


256 Topology

dynamic microphones were usually used.485 In any case, it is 
a fact that a piece in the Fox Tönende Wochenschau newsreel, 
whose American production company was also linked with 
Western Electric by patent law,486 covered the “Turks Deliver-
ance Celebration.”487 The corresponding recording van stood 
between the Home Guard members in the parterre: a 35 mm 
film camera by Bell & Howell was positioned on the vehicle’s 
roof and the apparatus for recording the optical sound was 
located inside the vehicle, from which a cable led to the mi-
crophone on the palace terrace.

A couple of steps away from this black sedan, which be-
longed to either Fox Movietone News or a freelance cameraman, 
stood the truck of Selenophon Licht- und Tonbild GmbH, whose 
film studio was located nearby, namely at Maxingstrasse 13a on 
the western edge of Schönbrunn Palace gardens. The Viennese 
company had developed its own optical sound method in the 
1920s and had been producing newsreels since 1930, initially 
under the company name, then for Hugo Engel Film GmbH, 
and from spring 1933 the company was commissioned with 
the propagandistic Österreich in Bild und Ton (“Austria in Im-
age and Sound”) by the Federal Chancellery.488 In contrast to 
the piece by Fox, these recordings of the “Turks Deliverance 
Celebration” from May 14, 1933, have not survived but the 
photographed vehicle is undoubtedly Selenophon’s “traveling 
sound film studio,” which was equipped with “all the feats of 

	 485	 See Alfred Koblmüller: “Über Mikrophone und ihre Besprechungstechnik,” 
in: Radiowelt (Vienna), 8/45 (November 7, 1931), pp. 1458–1461.

	 486	 See Olaf Schumacher and Hans Jürgen Wulff: “Warner, Fox, Tobis-Klangfilm 
und die Anfänge des Tonfilms,” in: Joachim-Felix Leonhard et al. (eds.): 
Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien  
und Kommunikationsformen, vol. 2, Berlin/New York: 
Walter de Gruyter 2001, pp. 1198–1207, here p. 1201.

	 487	 See “Die Türkenbefreiungsfeier des österreichischen Heimatschutzes 
in Wien,” in: Jahresschau 1933 der Bundespolizeidirektion in Wien. Eine 
Chronik im Laufbild, 35 mm film, source: Filmarchiv Austria, JS 1933/8, 
and Österreichische Film-Zeitung (Vienna), 7/20 (May 20, 1933), p. 6.

	 488	 See Armin Loacker: “Privater Staatsbetrieb. Anmerkungen zu einer 
Entwicklungsgeschichte der Selenophon,” in: Hrvoje Miloslavic (ed.): Die 
Ostmark-Wochenschau. Ein Propagandamedium des Nationalsozialismus, 
Vienna: Filmarchiv Austria 2008, pp. 46–69, here pp. 61–65.

III.2.2

Fig. 56, p. 143

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


257

modern sound film technology and electroacoustics.”489 The 
equipment also included a heptagonal microphone hung in a 
metal frame, which might be the same as the model that stood 
between the two Reisz blocks on the palace terrace.

Selenophon GmbH was founded in 1928 by Oskar Czeija, 
whose father had established Czeija, Nissl & Co. in the nine-
teenth century but had sold his shares in the early twentieth 
century.490 His son was never involved in this telephone 
and telegraph factory, but he played a key role at the Radio 
Verkehrs AG, which was constituted in 1924 and which he ran 
from the outset as its general manager.491 The Selenophon 
optical sound system was developed by Czeija in collaboration 
with the Viennese physicist Hans Thirring and some RAVAG 
employees.492 Therefore, it is unsurprising that the appara-
tuses produced by the company were used on Austrian radio. 
In the RAVAG’s recording van, which was set up in the early 
1930s and was somewhat erroneously called “transmitter car” 
(Übertragerauto), it was not only possible to record the original 
sound on wax and gelatin records; it was also furnished with 
Selenophon’s professional U7 tape recorder, which could 
record and play optical sound on celluloid or paper film.493 
After development, the six-millimeter-wide film—in contrast 
to records—could be cut and stuck back together at will, i.e., 
edited as in the process of film production. Consequently, this 
method was suitable not only for archiving sound, but above 
all for compiling longer audio features.

It is probable that the RAVAG’s recording van was present at 
the “Turks Deliverance Celebration,” though actual evidence is 
lacking. In the Österreichische Mediathek, an Austrian archive 

	 489	 “Wie die Tonfilmwochenschau entsteht,” in: Mikrophon (Vienna), 
1/1 (February 1934), pp. 47–49, here p. 48 [our trans.].

	 490	 See Schlögl: Oskar Czeija, p. 36.
	 491	 See Wolfgang Pensold: Zur Geschichte des Rundfunks in Österreich. 

Programm für die Nation, Wiesbaden: Springer 2018, pp. 1–6.
	 492	 See Josef Gloger: “Die österreichische Selenophon Licht- und 

Tonbildges. m.b.H.,” in: Michael Achenbach and Karin Moser (eds.): 
Österreich in Bild und Ton. Die Filmwochenschau des austrofaschistischen 
Ständestaates, Vienna: Filmarchiv Austria 2002, pp. 149–160.

	 493	 See “Rundfunksendungen auf Tonstreifen,” in: Radio Wien 
(Vienna), 13/13 (December 25, 1936), pp. 2–3.

Fig. 107, p. 251

Fig. 109, p. 258

Fig. 110, p. 258

III.2.3

III.3.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


258 Topology

for sound recordings, a segment of the speech held by Federal 
Chancellor Engelbert Dollfuss at the rally in Schönbrunn Palace 
gardens on May 14, 1933, has been preserved.494 Assembled 
from an announcement, part of his speech, and the national 
anthem, the document’s origin is uncertain but it is congruent 
with the optical soundtrack of the aforementioned piece in the 
Fox Tönende Wochenschau, for which reason it can be presumed 
that the recording comes from this 35 mm film and not from 
a record or a cine film by the RAVAG. What is certain is that 
Radio Wien reported live from the event from 10:20 to 11:05 a.m. 
It appears to have been a spontaneous decision, because 
although the live broadcast was announced in some daily 
newspapers, it was not mentioned in the listings magazines 

	 494	 See “Engelbert Dollfuss anlässlich einer Feier zur Erinnerung 
an die Befreiung Wiens von den Türken” (Vienna, May 14, 1933), 
CD, source: Österreichische Mediathek, 8-29501_b02.

Fig. 109: Recording van of the 
Austrian Radio Verkehrs AG, called 
“transmitter car” (Übertragerauto), 
printed in Radio Wien (Vienna), 11/1 
(September 28, 1934), p. 22. Source: 
Austrian National Library, 607949-C.

Fig. 110: The U7 device for record-
ing optical sound, produced by the 
Viennese Selenophon GmbH, in the 
“transmitter car” (Übertragerauto) 
of the Austrian Radio Verkehrs AG, 
printed in Radio Wien (Vienna), 11/1 
(September 28, 1934), p. 23. Source: 
Austrian National Library, 607949-C.

Fig. 107, p. 251

III.1.5

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


259

that were published weekly.495 Judging by the schedule of 
events at the “Turks Deliverance Celebration,” the speeches 
by Security Minister Emil Fey, by Ernst Rüdiger Starhemberg, 
the federal leader of the Austrian Homeland Protection, and 
by Dollfuss were broadcast, and possibly also parts of the 
field Mass read from 10 a.m.496 It is also conceivable that a 
RAVAG reporter conducted interviews with the guests at the 
celebration or the Home Guard members in the Great Parterre 
in addition to moderating the event.497

How did this radio broadcast work from a technical per-
spective? Although the RAVAG also used ribbon and condenser 
microphones around 1933, the carbon microphone by Reisz 
had been in regular use at Radio Wien since 1925.498 It can 
therefore be assumed that one of the two models documented in 
the photographs of the “Turks Deliverance Celebration” served 
the live broadcast. In the marble block of the Reisz microphone, 
there was a hole filled with carbon granules, over which there 
lay a rubber membrane. Electricity was transmitted through 
the granules via electrodes, with the resistance changing 
due to speech hitting the membrane. The varying electricity 
caused by the sound waves could then be transmitted to an 
amplifier by a transformer.499 The microphone was connected 
to the tube amplifier by cable, but how did the voices that had 
been transformed into electricity reach the radio transmitter?

The RAVAG had owned a “shortwave broadcaster car” (Kurz- 
wellen-Senderauto) since 1929, which unlike the later recording 

	 495	 See, for example, “Radio-Wochenprogramm vom 13. bis 21. Mai,” in: Neue 
Freie Presse (Vienna), May 13, 1933 (evening edition), p. 4, vs. “Sonntag, 
14. Mai,” in: Radio Wien (Vienna), 9/33 (May 12, 1933), pp. 31–38, here p. 31.

	 496	 See Karg-Bebenburg: Weisungen für die Türkenbefreiungs-
Gedenkfeier am 14. Mai 1933 in Wien, p. 3, and a report by the 
Federal Police Headquarters in Vienna from May 15, 1933, in the 
Austrian State Archives (ÖStA/AdR, BKA-I, 148.459/33).

	 497	 A newspaper article following the live broadcast mentions a “reportage 
by the RAVAG speaker,” see “Die Ravag mit dem Hahnenschwanz,” 
in: Das Kleine Blatt (Vienna), May 16, 1933, p. 9 [our trans.].

	 498	 See Gustav Schwaiger: “Technischer Rück- und Ausblick,” in: Radio Wien 
(Vienna), 11/1 (September 28, 1934), pp. 19–25, here pp. 23–24.

	 499	 See Horst Tischner: “Das Reiss-Mikrophon,” in: Fritz Fischer and Hugo 
Lichte (eds.): Tonfilm. Aufnahme und Wiedergabe nach dem Klangfilm-
Verfahren (System Klangfilm-Tobis), Leipzig: Hirzel 1931, pp. 170–171.

III.1.1

Fig. 107, p. 251

Fig. 111, p. 260

III.3.1

Fig. 112, p. 261

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


260 Topology

van, the “transmitter car,” was equipped for wireless radio 
transmissions. In this actual broadcasting van, called an OB 
van, a shortwave transmitter had been installed whose range 
theoretically covered the whole of Europe.500 In professional 
radio operations, however, it was only possible to guarantee 
a radius of ten to fifteen kilometers.501 It would have been 
quite possible to wirelessly transmit the speeches held on 
the periphery in Schönbrunn to the RAVAG headquarters in 
Vienna city center via shortwaves in order to then transmit the 
broadcasts from there via radio cables. However, the shortwave 
broadcaster car was used from 11:05 a.m., i.e., immediately 
after the broadcast of the “Turks Deliverance Celebration,” 
for a live report on a relay race and photographed doing so on 
the race track in the Prater park.502 As Schönbrunn is in the 
southwest of Vienna but the Prater in the northeast, the OB 

	 500	 See Gustav Schwaiger: “Die Bedeutung der Kurzwellen für den Rundfunk,” 
in: Radiowelt (Vienna), 9/23 (June 4, 1932), pp. 710 and 735.

	 501	 See Ergert: 50 Jahre Rundfunk in Österreich, pp. 109–111 and 116–117.
	 502	 See “Radio-Wochenprogramm vom 13. bis 21. Mai,” in: Neue Freie Presse 

(Vienna), May 13, 1933 (evening edition), p. 4, and “Das Mikrophon 
berichtet,” in: Radio Wien (Vienna), 9/34 (May 19, 1933), p. 2.

Fig. 111: Cross sections 
of the carbon microphone 
launched by Eugen Reisz 
in Berlin in 1924, printed 
in Fritz Fischer and Hugo 
Lichte (eds.): Tonfilm. 
Aufnahme und Wiedergabe 
nach dem Klangfilm-Ver-
fahren (System Klang-
film-Tobis), Leipzig: Hirzel 
1931, fig. 150. Source: 
Austrian Central Library 
for Physics (Vienna), 
1755.

Fig. 113, p. 261

Fig. 32, p. 89

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


261

van cannot have been used in both places as there was simply 
not enough time for it to travel from one location to the other.

Perhaps one of the transportable shortwave transmitters, 
which were also in operation at the RAVAG from 1929,503 was 
used to broadcast the “Turks Deliverance Celebration.” How-
ever, it is more probable that the live broadcast was simply 
transmitted via telephone cable from Schönbrunn Palace to 
Johannesgasse 4 in Vienna’s first district, where the broad-
casting center had been located since 1926. In the two years 
prior to this, Radio Wien had been housed on the top floor of 
the army ministry on Stubenring. Initially the RAVAG also 
broadcast from there before erecting a radio transmitter 
by Telefunken on the Rosenhügel, a hill in the southwest of 
Vienna, in 1925 whose capacity was increased from seven to 

	 503	 See Ergert: 50 Jahre Rundfunk in Österreich, pp. 109–111 and 116–117.

Fig. 112: The “shortwave broadcaster 
car” (Kurzwellen-Senderauto) of the 
Austrian Radio Verkehrs AG, printed in 
Radio Wien (Vienna), 11/1 (Septem-
ber 28, 1934), p. 22. Source: Austrian 
National Library, 607949-C.

Fig. 113: The shortwave transmitter 
in the “broadcaster car” (Senderauto) 
of the Austrian Radio Verkehrs AG, 
printed in Radio Wien (Vienna), 11/1 
(September 28, 1934), p. 22. Source: 
Austrian National Library, 607949-C.

III.3.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


fifteen kilowatts in 1927.504 Between the studios on Johannes-
gasse and the large transmitter on the Rosenhügel, an almost 
ten-kilometer radio cable produced by Siemens was laid that 
permitted transmissions without distortion at a frequency of 
up to 10,000 hertz, which covers the most important range of 
the human auditory field for speech and music.505

On May 28, 1933, two weeks after the rally in Schönbrunn, 
the RAVAG’s new large transmitter with a 130-meter radio 
mast was officially put into operation on the Bisamberg in 

	 504	 See Gustav Schwaiger: “Die bisherige Entwicklung der technischen 
Einrichtungen der ‘Ravag,’” in: Fünf Jahre Österreichischer Rundfunk, 
Vienna: RAVAG 1929, pp. 51–71, here pp. 52–55 and 56–59.

	 505	 See Bernhard Kleebinder: “Was sind Rundspruch-Kabelleitungen?,” in: 
Radiowelt (Vienna), 9/11 (March 12, 1932), pp. 338–340, here p. 339.

Fig. 114: The long-distance lines of radio broadcasting in Germany and Austria in 1932 
(arrows = transmitters), printed in Radio-Amateur (Vienna), 9/7 (July 1932), p. 439.  
Source: Vienna University Library, I-458300.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


263

the north of Vienna. Again by Telefunken, this system had a 
transmitting capacity of one hundred kilowatts and had been 
in trial operation since early May.506 Due to Austria’s elongated, 
partly mountainous terrain, even this transmitter was not 
capable of sending its radio waves to all parts of the country 
at the strength required for radio reception, and much less its 
predecessor on the Rosenhügel, which probably transmitted 
the “Turks Deliverance Celebration.” For that reason, since the 
mid-1920s radio cables had been laid from the capital city in 
the far east to the west and south of Austria and several relay 
stations had been built.507 That means that the alternating 
currents in this specific case, the live broadcast from 10:20 
to 11:05 a.m. on May 14, 1933, were not only relayed by ra-
dio cable to the Rosenhügel after presumably arriving at the 
RAVAG headquarters via telephone connection from Schön-
brunn Palace, but also to the regional transmitters in Graz, 
Linz, Klagenfurt, Salzburg, and Innsbruck, which produced 
electromagnetic waves at the respectively assigned frequency 
or length and broadcast it in the provinces. To the chagrin of 
the residents of Vorarlberg, the westernmost part of Austria, 
who had complained about the poor reception of Radio Wien 
for a decade, the transmitter in the town Lauterach was only 
completed in late 1934.508

	

	 506	 See “Probesendungen am Bisamberg,” in: 
Radiowelt (Vienna), 10/19 (May 6, 1933), p. 582.

	 507	 See Schwaiger: “Die bisherige Entwicklung der technischen 
Einrichtungen der ‘Ravag,’” pp. 55–61.

	 508	 See Pensold: Zur Geschichte des Rundfunks in Österreich, p. 57.

Fig. 114, p. 262

III.3.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


264 Topology

	 3.2	 Statistics:
		  RAVAG Studies

	 place	 RAVAG headquarters 
	 moment	 Results of audience survey 
	 space	 5 km 2 m away 
	 time	 191 d 4 h 20 min earlier

The “Turks Deliverance Celebration” (Türkenbefreiungsfeier), 
which was held by the Austrian Homeland Protection (Heimat-
schutz) in the gardens of Schönbrunn Palace on May 14, 1933, 
was transmitted on Radio Wien from 10:20 to 11:05 a.m.509 This 
live broadcast went against the programming guidelines of the 
Austrian Radio Verkehrs AG (RAVAG), which had been bound 
by political neutrality since its founding in 1924. From a legal 
perspective, it was a private corporation, despite the majority 
of the company’s shares being owned by state- or party-affil-
iated organizations. There was party-political proportional 
representation on the supervisory boards and in the work-
force; in addition, an advisory council with representatives of 
the provinces, the professional chambers, the economy, and 
the amateur radio clubs was intended to ensure balanced 
programming.510 In the role of general manager was Oskar 
Czeija, a trained lawyer and former civil servant who had been 
working toward the creation of an Austrian radio station since 
1920 and knew how to pursue his entrepreneurial interests 
with ideological flexibility.511 The result of this party-political 
superstructure above the RAVAG was programming on Radio 
Wien that disregarded politics and religion in favor of education 
and sophisticated entertainment.

The “Turks Deliverance Celebration” was officially orga-
nized to commemorate the liberation of Vienna from its siege 

	 509	 See “Radio-Wochenprogramm vom 13. bis 21. Mai,” in: Neue 
Freie Presse (Vienna), May 13, 1933 (evening edition), p. 4.

	 510	 See Viktor Ergert: 50 Jahre Rundfunk in Österreich. 
Vol. I: 1924–1945, Vienna: Residenz 1974, pp. 45–46.

	 511	 See Wolfgang Pensold: Zur Geschichte des Rundfunks in Österreich. 
Programm für die Nation, Wiesbaden: Springer 2018, pp. 1–6.

II.10

II.13

III.3.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


265

by Ottoman troops in 1683. However, these historical events 
merely served as a pretense for the speakers to discuss cur-
rent political issues. This is clearly shown by a short excerpt of 
Engelbert Dollfuss’s address, which is archived in the Österrei- 
chische Mediathek, an Austrian archive for sound recordings:

When you celebrate this day and this period today, it is not an 
ordinary reminder of history. Foreign spirit and foreign ideas 
are in our people, have infected our people, and wreaked evil 
havoc. [Boos] In the fight for our homeland, in the fight for the 
improvement of our home country, we remain determinedly 
and devotedly united.512

With “foreign spirit,” the federal chancellor was referring to 
socialist ideology: on the one hand the politics of Austrian 
Social Democracy, which were implemented primarily in 

“Red Vienna,” and on the other the National Socialists, who 
had been ruling Germany since late January 1933 and were 
also threatening to take over power in Austria. Dollfuss had 
already declared on Radio Wien on March 13 that there was not 
a national crisis but a parliamentary crisis, and his government 
was implementing ongoing resolutions via emergency decree 
until a new constitution organized around professions had 
been finalized.513 Subsequently, the members of the federal 
government were regularly given the chance to speak on Radio 
Wien. From April the national anthem was played at the end 
of each day’s broadcasts, and the first program in the series 

“Homeland Hour” (Stunde der Heimat) on May 16—two days 
after the “Turks Deliverance Celebration”—was dedicated to 
the topic “1683 in the fate of Austria and Germany.”514

General Manager Czeija and his employees submitted to 
this authoritarian course and designed a program of radio 
shows from spring 1933 that met the federal government’s 

	 512	 Cit. after the sound recording “Engelbert Dollfuss anlässlich einer Feier 
zur Erinnerung an die Befreiung Wiens von den Türken” (Vienna, May 14, 
1933) [our trans.], CD, source: Österreichische Mediathek, 8-29501_b02.

	 513	 See “Was jetzt? Rundfunkrede des Bundeskanzlers,” 
in: Reichspost (Vienna), March 14, 1933, p. 5.

	 514	 See “Was gibt’s Neues im Äther?,” in: Radiowelt (Vienna), 10/14 
(April 1, 1933), p. 423, and “Heimatdienst im Rundfunk,” in: 
Radiowelt (Vienna), 10/19 (May 6, 1933), p. 582 [our trans.].

Fig. 107, p. 251

III.3.4

III.1.5

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


266 Topology

demands but in large part flew in the face of public wishes. 
In actual fact, the majority of listeners wanted to be neither 
intellectually nor politically educated by the radio, but rather 
above all to be entertained by it. As early as December 1924, 
three months after the RAVAG had started broadcasting, the 
Vienna Radiowelt asked its readers: “What do you want to hear?” 
and summarized the results of the survey in keywords in May 
1925: “No politics, no stock market, no sermon!”515 Three 
years later Franz Anderle, the editor of this radio magazine, 
wrote a leading article in which he called on the Viennese 
broadcaster to have a statistical study conducted of the wishes 
and composition of its audience.516

In 1931 the RAVAG finally responded to the challenge—
posed not only by Radiowelt—to investigate their listeners’ likes 
and dislikes with a series of surveys conducted in coopera-
tion with the Department of Psychology at the University of 
Vienna. It started with a musical request program with almost 
50,000 votes cast, which revealed that Johann Strauss was 
the most popular composer and his waltz The Blue Danube the 
most requested piece.517 This was followed by an experiment 
whereby listeners had to guess the appearance and profes-
sion of nine men, women, and adolescents whose voices were 

	 515	 See “Was wünschen Sie zu hören?,” in: Radiowelt (Vienna), 1/41 
(December 13, 1924), p. 7 [our trans.], and “Sie haben gesprochen!,” in: 
Radiowelt (Vienna), 2/19 (May 9, 1925), pp. 1–2, here p. 1 [our trans.].

	 516	 See “Für wen sendet Radio-Wien?,” in:  
Radiowelt (Vienna), 5/17 (April 28, 1928), p. 1.

	 517	 See “Das Wunschkonzert der RAVAG: Johann Strauss hat gesiegt,” 
in: Radio Wien (Vienna), 7/20 (February 13, 1931), p. 1.

Fig. 115: Radio set with three tubes 
and headphones produced by the 
Viennese company Schrack around 
1925. Source: Austrian National 
Library, L 15.914-C.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


267

broadcast over the radio.518 
Another survey, which fo-
cused on the reasons for 
canceling RAVAG licenses, 
came to the conclusion that 
almost half of the former lis-
teners were obliged to do 
so for financial reasons.519 
When one considers that 
a factory worker in Vien-
na earned approximately 
sixty schillings a week at 
the time, the monthly ra-
dio license fee of two schil-
lings may seem affordable. 
However, the simple crys-
tal receivers with head-
phones from the first years 
of radio were followed by  
tube sets with loudspeaker, 
which had already become 
established around 1930 and whose entry-level models com-
plete with accessories cost some hundred schillings.520

The series of studies culminated in a large-scale listener 
survey whose questionnaire was enclosed in radio magazines 
and displayed in tobacco shops in November 1931 and had to 
be returned to the RAVAG headquarters at Johannesgasse 4 
in Vienna by December 1.521 The scientific management of 
the project was once again taken over by the Department of 
Psychology at the University of Vienna, which was opened in 
1922 and whose chair was held by Karl Bühler, who had doc-
torates in medicine and philosophy. At the department there 

	 518	 See Paul Lazarsfeld: “Was erraten wir aus der menschlichen 
Stimme?,” in: Radio Wien (Vienna), 7/36 (June 5, 1931), pp. 9–11; 
Paul Lazarsfeld: “Was erraten wir aus der menschlichen Stimme?,” 
in: Radio Wien (Vienna), 7/45 (August 7, 1931), pp. 4–5.

	 519	 See Lotte Radermacher: “Warum Hörer ihre Teilnehmerschaft 
aufgeben,” in: Radio Wien (Vienna), 7/47 (August 21, 1931), p. 3.

	 520	 See Pensold: Zur Geschichte des Rundfunks in Österreich, pp. 11–12.
	 521	 See “Hörerbefragung,” in: Radio Wien (Vienna), 8/7 (November 13, 1931), p. 1.

Fig. 116: Radio set with six tubes 
and loudspeaker by the brand 
Berliner from 1933. Source: 
Austrian National Library, 
223.153-B.

Fig. 116, p. 267

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


268 Topology

were three research teams: experimental psychology run by 
Egon Brunswik; child and adolescent psychology by Bühler’s 
wife Charlotte, who was appointed associate professor in 
1929; and economic psychology, which was also responsible 
for the RAVAG studies.522 After a start-up period, the latter 
group was officially founded by Paul Lazarsfeld as the Center 
of Economic-Psychological Research (Wirtschaftspsychologische 
Forschungsstelle) in 1931. Lazarsfeld had a doctorate in math-
ematics and applied his statistical skills in the late 1920s as 
an assistant of Charlotte Bühler (though he was not paid from 
university funds).523 He was born in Vienna in 1901 and grew 
up in a Jewish, liberal, Social Democratic household. His father 

	 522	 See Mitchell G. Ash: “Die Entwicklung des Wiener Psychologischen 
Instituts 1922–1938,” in: Achim Eschbach (ed.): Karl Bühler’s Theory 
of Language, Amsterdam: Benjamins 1988, pp. 303–325.

	 523	 See Christian Fleck: Rund um “Marienthal.” Von den Anfängen 
der Soziologie in Österreich bis zu ihrer Vertreibung, Vienna: 
Verlag für Gesellschaftskritik 1990, pp. 150 and 160.

Fig. 117: Flyer (ca. 1934) 
of the Center of Economic-
Psychological Research, founded 
by Paul Lazarsfeld in Vienna 
in 1931. The texts reads: “We 
have investigated” followed 
by products ranging from beer 
and coffee to radio and wool. 
Source: Paul F. Lazarsfeld Archive 
(University of Vienna), blue 
folders 131 WiFo-1.

Fig. 117, p. 268

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


269

Robert was a lawyer, his mother Sofie a well-known individual 
psychologist who regularly hosted salons with leading Social 
Democrats like Friedrich Adler, Otto Bauer, and Rudolf Hilfer-
ding. Paul Lazarsfeld became involved in the socialist youth 
movement as a school student, which is also where he met 
his first wife, the future social psychologist Marie Jahoda.524

Although the Center of Economic-Psychological Research 
originated in the Viennese Department of Psychology, it was 
organized as a non-university association under the presidency 
of Karl Bühler.525 The group of young economic psychologists 
wanted to conduct market research in Austria in the American 
style and in the process create paid work for themselves. After 
all, the prospects of finding employment at the right-wing 
conservative oriented University of Vienna were slim for lib-
eral-minded, methodically innovative social scientists and 
humanities scholars, and for Jews it was almost impossible. 
The research center carried out numerous analyses of sales 
transactions and product decisions, as well as of movie the-
ater visits and leisure activities in general. However, its most 
famous study, initiated by Otto Bauer, the leading theorist of 
Austrian Social Democracy, addressed a sociopolitical prob-
lem: the severe unemployment in Marienthal in Lower Austria, 
which was analyzed in 1931/32 using a variety of qualitative 
and quantitative methods and according to the study’s own 
results brought the village to not only an economic but also a 
psychological standstill.526

Published in 1933 and largely compiled by Marie Jahoda, 
the study report Die Arbeitslosen von Marienthal contains an ap-
pendix on the “history of sociography,” which was written by 
Hans Zeisel, a lifelong friend of Lazarsfeld who had a doctorate in 

	 524	 See Marie Jahoda: “Paul Felix Lazarsfeld in Vienna,” in: Jacques Lautman and 
Bernard-Pierre Lécuyer (eds.): Paul Lazarsfeld (1901–1976). La sociologie 
de Vienne à New York, Paris: L’Harmattan 1998, pp. 135–140. A profound 
analysis of Paul Lazarsfeld’s intellectual socialization in Vienna can be found 
in the first part of the doctoral thesis by Eric Tapken Hounshell: A Feel for the 
Data. Paul F. Lazarsfeld and the Columbia University Bureau of Applied Social 
Research, University of California, Los Angeles: PhD diss. 2017, pp. 31–371.

	 525	 See Fleck: Rund um “Marienthal,” pp. 159–171.
	 526	 See Hynek Jeřábek: Paul Lazarsfeld’s Research Methodology. Biography, 

Methods, Famous Projects, Prague: Karolinum Press 2006, pp. 70–85.

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


270 Topology

law.527 This essay traces the development of scientific methods 
for collecting data about populations, going back to the early 
modern period. Zeisel explains the emergence of “political 
arithmetic” in seventeenth-century England with the demise 
of the medieval social order and the growing possibilities for 
people and things to move more freely across territories. In 
an essay on the same topic published some three decades 
later, Lazarsfeld contrasts the British studies by John Graunt 
and William Petty, which he also associates with the emerging 
insurance industry, with the German statistics in terms of a 
comparative theory of the state, which was greatly influenced 
by Gottfried Achenwall in Göttingen in the eighteenth century.528

For the nineteenth century the historical perspectives of the 
texts by Zeisel and Lazarsfeld correspond, according to which 
the crucial progress in empirical social research resulted from 
Adolphe Quetelet and Frédéric Le Play. While the Belgian Que-
telet attempted with his “social physics” and “moral statistics” 
to identify patterns in human behavior and define an “average 
man” on the basis of probability calculations, the French Le Play 
developed new methods to compile social data with his “family 
monographs.” Furthermore, Zeisel cites the lifestyle analyses 
of Max Weber and the Middletown study by Robert and Helen 
Lynd published in 1929 as being sociographically exemplary. 
Contemporary American social and market research with its 
clipping bureaus to collect newspaper cutouts and its stan-
dardized questionnaires, however, threatened to deteriorate 
into “survey machinery” amassing endless data. According to 
Zeisel, the Vienna Center of Economic-Psychological Research 
avoided this wrong track by systematically interleaving statis-
tical analyses with concept formation.529

In point of fact, neither the study on unemployment in 
Marienthal nor the comprehensive listener survey for the 

	 527	 See Österreichische Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle (ed.): 
Die Arbeitslosen von Marienthal. Ein soziographischer Versuch über die 
Wirkungen langandauernder Arbeitslosigkeit mit einem Anhang zur 
Geschichte der Soziographie, Leipzig: Hirzel 1933, pp. 89–123.

	 528	 See Paul F. Lazarsfeld: “Notes on the History of Quantification in Sociology. 
Trends, Sources and Problems,” in: Isis, 52/2 (1961), pp. 277–333.

	 529	 See Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle (ed.): 
Die Arbeitslosen von Marienthal, pp. 106–123 [our trans.].

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


271

RAVAG can be accused of mere “nose-counting.”530 Whereas 
the social-psychological research project stands out for its 
original combination of methods, the survey on Austrian radio 
is striking for its then novel correlation between the collated 
data. After all, the form distributed in the radio magazines and 
tobacco shops entitled “What do you want to hear?” contained 
not only questions on fifty-four program categories, which were 
to be answered with “more (+), less (–), or the same amount (=),” 
but also on the listeners’ place of residence, age, gender, and 
occupation.531 How welcome this survey was is expressed by 
the remarkable response rate: although there was not much 
time to answer the questions and postage had to be paid by 
the respondents themselves, the RAVAG received some 36,000 
completed questionnaires, which had been filled out by slightly 
over three people on average. That means that almost every 
tenth of the 400,000 Austrian households who had a registered 
radio in late 1931 had taken part in the survey.532 Statistically 
structuring the audience according to profession was already 
commonplace in Germany around 1930.533 However, the RAVAG 
study’s final report written in 1932 divided the 110,312 listeners 
who had recorded their wishes on the questionnaires not only 
into different social classes, but also correlated these listener 
types with program categories.534 In other words, the statistical 

	 530	 Paul F. Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research. A 
Memoir” [1968], in: Patricia L. Kendall (ed.): The Varied Sociology 
of Paul F. Lazarsfeld, New York: Columbia University Press 1982, 
pp. 11–69, here p. 33: “At the time, American market research 
was based mainly on rather simple nose-counting.”

	 531	 See the facsimile of the questionnaire in Desmond Mark (ed.): Paul 
Lazarsfelds Wiener RAVAG-Studie 1932. Der Beginn der modernen 
Rundfunkforschung, Vienna: Guthmann-Peterson 1996, pp. 67–70.

	 532	 See Gertrud Wagner: “Die Programmwünsche der 
österreichischen Radiohörer,” in: Archiv für die gesamte 
Psychologie, 90 (1934), pp. 157–164, here p. 157.

	 533	 See Franz Frühwald: “Rundfunkzahlen und ihre Wertung,” in: Radio- 
Amateur (Vienna), 9/2 (February 1932), pp. 73–78; Jacob Blauner: 

“Wer hört alles Rundfunk? Berufsstatistik der deutschen Hörerschaft,” 
in: Radiowelt (Vienna), 8/46 (November 14, 1931), pp. 1477–1478.

	 534	 See [Paul F. Lazarsfeld:] “Hörerbefragung der Ravag” (52-page 
typescript), Paul Felix Lazarsfeld Papers (Butler Library, Columbia 
University, New York), box 35, folder 26, published in Mark (ed.): 
Paul Lazarsfelds Wiener RAVAG-Studie 1932, pp. 27–66.

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


272 Topology

analysis by the Center of Economic-Psychological Research 
created specific target groups.

The hundreds of thousands of opinions expressed in the 
questionnaires had to be entered into tables by hand and an-
alyzed using thousands of calculations. In order to portray the 
results intelligibly, the negative (–) votes were subtracted from 
the positive (+) ones. As the neutral (=) entries always accounted 
for roughly a third of the total, this “popularity coefficient”535 
produced a clear picture of listener requests. For example, the 
calculated figure for topical scientific lectures among men 
living in Vienna amounted to +17, but among women from the 
provinces –11. Whereas the workers wanted to hear jazz more 
often on the radio (+28), this controversial genre was rejected 
in intellectual circles (–19). The statistical analyses also showed 
that workers’ spiritual interests increased with age, while the 
opposite trend was true for the bourgeoisie. Overall, the most 
popular programs included variety shows (+67) and comedies 
(+45), with chamber music (–66) and literary readings (–47), 
for example, being strongly disliked. Less popular were also 
ideological lectures (–14) and topical running commentaries 
(–14), which could be considered to include the transmission 
of the “Turks Deliverance Celebration.” In the appendix to the 
study report, the content of the numerous letters enclosed with 
the questionnaires was summarized and excerpts were quoted. 
One frequently expressed request was evidently to broadcast 
the entertainment programs before 10 p.m. in the evening and 
on the weekend, with a tailor from the Mühlviertel in Upper 
Austria even sending in a complete week’s program—adapted 
to his daily routine—to illustrate this wish.536

The complete study report on the listener survey was only 
published in 1996, after the fifty-two-page typescript had been 
discovered in Lazarsfeld’s papers.537 Nevertheless, a four-page 
article summarizing the results appeared in the magazine Radio 
Wien in early November 1932. The unnamed author assured 
readers toward the end of the text that the survey would have 

	 535	 Wagner: “Die Programmwünsche der österreichischen 
Radiohörer,” p. 158 [our trans.].

	 536	 See [Lazarsfeld:] “Hörerbefragung der Ravag.”
	 537	 See Mark (ed.): Paul Lazarsfelds Wiener RAVAG-Studie 1932.

Fig. 118, p. 273

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


273

an impact on programing. For example, Radio Wien would be 
broadcasting more entertainment shows in the early evening, 
as desired by the majority of listeners. “Yet it must not be for-
gotten,” the article continues, “that alongside entertainment 
and distraction, radio must also offer instruction and improve-
ment in order to merit its cultural significance.” Radio was 
capable of “increasingly raising the level of education of the 
broadest swathes” and it was down to the public not to listen 

“indiscriminately,” but to follow certain programs with the 
necessary “concentration.”538 Such admonitions were entirely 
in accordance with the RAVAG’s self-understanding as a public 
service broadcaster, which conceived of its program in terms 
of a wireless adult education center. From 1933, however, this  
mission to educate the people was put to the service of pro-
paganda by dictatorial regimes in Austria and Germany alike.

	 538	 “Die Hörerbefragung der Ravag,” in: Radio Wien (Vienna), 
9/6 (November 4, 1932), pp. 2–5, here p. 5 [our trans.].

III.3.2

Fig. 118: On November 4, 1932, 
the magazine Radio Wien reported 
on the results of the audience 
survey conducted by the Cen-
ter of Economic-Psychological 
Research for the Austrian Radio 
Verkehrs AG. Source: Austrian 
National Library, 607949-C.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


274 Topology

That the RAVAG study from 1931/32 nevertheless had an 
impact is related to Paul Lazarsfeld’s career path. In his mem-
oirs he emphasized that his interest in social classes had 
conceptual roots.539 In line with Austro-Marxism, the Austrian 
school of Marxist thought, the young social psychologist in-
terpreted consumer and leisure behavior as part of political 
life: what, for example, characterized the proletarian lifestyle 
in Vienna around 1930? Moreover, he attempted to analyze 
decision-making processes to influence elections in favor of 
the Social Democratic Workers’ Party. “Such is the origin of 
my Vienna market research studies,” wrote Lazarsfeld retro-
spectively, “the result of the methodological equivalence of 
socialist voting and the buying of soap.”540 In September 1933 
he traveled to New York on a grant from the Rockefeller Foun-
dation to study the American methods of social and market 
research.541 His original plan was to return to Austria and apply 
his newly gained knowledge for the Center of Economic-Psy-
chological Research. However, due to the political upheavals 
in Europe and the appreciably better career prospects in the 
USA, Lazarsfeld decided in 1935 to remain in New York, where 
he went on to become one of the most influential sociologists 
and communication researchers of the twentieth century.542

In a lecture in Salzburg in 1974, the by then emeritus pro-
fessor of sociology at Columbia University said that the early 
survey of Austrian radio listeners became the foundation of 

“what was for many years the main feature of American audi-
ence research.”543 In 1937 Lazarsfeld, at the recommendation 
of Robert Lynd, the author of the sociological study Middletown 
(1929), was appointed the head of an extensive research project 

	 539	 See Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research,” pp. 17–24.
	 540	 Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research,” p. 19.
	 541	 See Christian Fleck and Nico Stehr: “Einleitung. Von Wien nach 

New York,” in: Paul F. Lazarsfeld: Empirische Analyse des Handelns. 
Ausgewählte Schriften, trans. Hella Beister, ed. Christian Fleck 
and Nico Stehr, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 2007, pp. 7–58.

	 542	 See Thymian Bussemer: “Paul Felix Lazarsfeld und die Etablierung 
der Kommunikationsforschung als empirische Sozialwissenschaft,” 
 in: Medien & Kommunikationswissenschaft, 55/1 (2007), pp. 80–100.

	 543	 Paul Lazarsfeld: “Zwei Wege der Kommunikationsforschung,” in: Oskar 
Schatz (ed.): Die elektronische Revolution. Wie gefährlich sind die 
Massenmedien?, Graz: Styria 1975, pp. 197–222, here p. 204 [our trans.].

III.3.4

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


275

on radio use in the USA, which was officially connected with 
Princeton University but was initially carried out in Newark in 
New Jersey and from 1939 to 1944 at Columbia University in 
New York.544 Also involved in this project, which was largely 
financed by the Rockefeller Foundation, were a number of 
his colleagues from the Center of Economic-Psychological 
Research who had had to flee from Austria due to their polit-
ical convictions or Jewish heritage, including Marie Jahoda, 
Hans Zeisel, Ernest Dichter, who would later become a famous 
motivation researcher, and Lazarsfeld’s second wife Herta 
Herzog, who had completed a doctoral thesis under Karl Bühler 
in Vienna in 1932 on the aforementioned RAVAG experiment 
on voice recognition on the radio.545

At first the research group did principally the same as 
they had done in Austria, namely evaluating statistics on the 
radio audience’s programming requests and social data in 
such a way that different types of listeners emerged. How-
ever, the main difference lay in the fact that in the USA these 
statistical analyses could be exploited for financial gain and 
were therefore in high demand. While Austria and Germany—
like most European states—organized radio as public service 
broadcasting, the American radio stations were commercial 
enterprises from the outset and were not funded by licenses 
but by advertising. In the USA in the early 1930s, some sev-
enteen million radio sets received the transmissions of over 
600 radio stations.546 In order to use this new mass medium 
for targeted advertising, programs had to be sold on the sta-
tions and at the times that reached as many of the desired 
consumers as possible. This division of the radio audience 

	 544	 See Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research,” pp. 40–69.
	 545	 See Herta Herzog: Stimme und Persönlichkeit, University of Vienna: PhD 

diss. 1932. This study, the results of which appeared in the Zeitschrift für 
Psychologie in 1933 (130/3–5, pp. 300–369), replicated an experiment 
from 1927 conducted by the British psychologist Tom Hatherley Pear: 
Voice and Personality, London: Chapman and Hall 1931, pp. 151–177.

	 546	 See Hadley Cantril and Gordon W. Allport: The Psychology of Radio,  
New York/London: Harper & Brothers 1935, p. 37.

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


276 Topology

into different target groups was a financially valuable research 
achievement by the Office of Radio Research.547

However, the group of researchers did not limit them-
selves to statistical analyses but also conducted laboratory 
experiments.548 Back in Vienna Lazarsfeld had already had 
the idea to test the plus/minus evaluation of radio programs 
used for the RAVAG study in experiments. In collaboration with 
Frank Stanton, who ran the research department of Columbia 
Broadcasting System (CBS) and was the codirector of the Office 
of Radio Research, Lazarsfeld now developed this concept into 
the so-called “program analyzer” in 1937/38, which was used 
primarily in the 1940s. It was a polygraph to synchronously 
measure the program reactions of selected listeners. The test 
subjects sat together in a radio studio and listened to a certain 
radio program, which they could rate with a green (+) or a red (–) 
button. These reactions were recorded on a roll of paper as 
deviations upward (+) or downward (–). If the participants did 
not press either button, the line remained in the middle, which 
expressed a neutral attitude. On the basis of this timescale, it 
was possible to establish precisely which parts of the program 
met with approval and which were disliked.

As it was too expensive for the Office of Radio Research to 
repeat the experiment several times, Lazarsfeld and Stanton 
sold the use rights to CBS and the New York advertising agency 
McCann-Erickson, where Herta Herzog and Hans Zeisel worked 
as head market researchers from 1943.549 Another qualitative 
method was developed in connection with the program ana-
lyzer that is still used in empirical market and social research 
today. To interpret the results, the experiment was followed 
by lengthy group interviews in which the test subjects were 
asked to explain their spontaneous reactions to the program. 
Lazarsfeld’s colleague from Columbia University, the sociologist 
Robert K. Merton, made the technique famous as the “focused 

	 547	 See Paul Neurath: “Die methodische Bedeutung der RAVAG-
Studie von Paul F. Lazarsfeld,” in: Desmond Mark (ed.): Paul 
Lazarsfelds Wiener RAVAG-Studie 1932. Der Beginn der modernen 
Rundfunkforschung, Vienna: Guthmann-Peterson 1996, pp. 11–26.

	 548	 On the following, see Jeřábek: Paul Lazarsfeld’s 
Research Methodology, pp. 32–36.

	 549	 See Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research,” pp. 62–63.

Fig. 119, p. 277

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


277

interview” and later as the “focus group.”550 However, it has 
since been proven that this method was actually developed 
by Herta Herzog, who alongside Ernest Dichter became the 
most important advocate of the “Vienna school of motivation 
research” in American marketing.551

	 550	 See Robert K. Merton: “The Focused Interview and Focus Groups. Continuities 
and Discontinuities,” in: Public Opinion Quarterly, 51/4 (1987), pp. 550–566.

	 551	 It was Hans Zeisel who first spoke of a “Vienna school of motivation research” 
(Wiener Schule der Motivforschung) in an opening address at a conference 
for market and opinion research in Vienna in 1967. The text was published in 
Josef Langer (ed.): Geschichte der österreichischen Soziologie. Konstituierung, 
Entwicklung und europäische Bezüge, Vienna: Verlag für Gesellschaftskritik 
1988, pp. 157–166. On Herta Herzog and Ernest Dichter, see Elisabeth 
Klaus and Josef Seethaler (eds.): What Do We Really Know About Herta 
Herzog? Exploring the Life and Work of a Pioneer of Communication Research, 
Frankfurt a.M.: Peter Lang 2016, and Stefan Schwarzkopf and Rainer Gries 
(eds.): Ernest Dichter and Motivation Research. New Perspectives on the 
Making of Post-War Consumer Culture, New York: Palgrave Macmillan 2010.

Fig. 119: Graph of fifty-two subjects rating a radio broadcast with Paul Lazarsfeld and Frank 
Stanton’s “program analyzer,” represented in Jack N. Peterman: “The ‘Program Analyzer.’  
A New Technique in Studying Liked and Disliked Items in Radio Programs,” in: The Journal of 
Applied Psychology, 24/6 (1940), pp. 728–741, here p. 733. Source: Vienna University Library, 
NEURATH-5387.

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


278 Topology

	 3.3	 Marketing:
		  “Torches of Freedom”

	 place	 Neue Freie Presse editorial offices 
	 moment	 Publication of “Humbug, Bluff, and Ballyhoo” 
	 space	 424 m away 
	 time	 191 d 0 h 0 min later

Is it a coincidence that the Vienna Neue Freie Presse published 
an essay on new American propaganda methods on May 14, 
1933, the day of the “Turks Deliverance Celebration” (Türken-
befreiungsfeier)? While the Austrian Homeland Protection (Hei-
matschutz) was holding a rally in the Schönbrunn Palace gardens, 
on which numerous newspapers, Fox Movietone News, and 
Radio Wien reported, the bourgeois paper’s Sunday edition 
featured a long article about the “analyst of the mass psyche 
Edward L. Bernays,” who had developed “indirect advertis-
ing” in the style of the circus pioneer and businessman P.T. 
Barnum into a scientific service. The New York-based counsel 
on public relations, as Bernays himself termed his profession, 
may have seemed particularly interesting to the Neue Freie 
Presse because he was related to Sigmund Freud. “The uncle in 
Vienna reveals the subconscious in the individual’s instinctual 
life; the American nephew analyzes the unsatisfied desires 
of the masses,” the article’s author Arthur Rundt says of the 
familial and intellectual connection between the founder of 
psychoanalysis and this “expert in public opinion.”552

Presumably, it was a coincidence that the publication of 
the article entitled “Humbug, Bluff, and Ballyhoo” coincided 
with the “Turks Deliverance Celebration.” Although the Neue 
Freie Presse took a rather critical stance on the rally of the Home 
Guards (Heimwehren) in Schönbrunn in the leading article,553 

	 552	 Arthur Rundt: “Humbug, Bluff und Ballyhoo. Von Barnum 
bis Bernays,” in: Neue Freie Presse (Vienna), May 14, 1933 
(morning edition), pp. 25–26 [our trans.].

	 553	 See “Die Befreiung Wiens und die Gegenwart,” in: Neue Freie 
Presse (Vienna), May 14, 1933 (morning edition), pp. 1–2.

II.10

III.1.3

III.2.2

III.3.1

Fig. 27, p. 75

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


279

it is unlikely that an association with the advertising techniques 
of Edward Bernays was intended. It is equally unlikely that 
Ernst Rüdiger Starhemberg, the federal leader of the Austrian 
Homeland Protection and the initiator of the event, was familiar 
with the books and campaigns by the American PR counsel. 
Nevertheless, parallels can be observed. After all, Starhemberg 
had the anniversary of Vienna’s liberation from the Ottoman 
siege in summer 1683 marked on May 14, 1933, even though a 
state “Turks Deliverance Celebration” had already been planned 
for the actual 250th anniversary of the relief on September 12, 
1933.554 It was a gratuitous event that was intended to cause 
a public sensation and hence propagate the political idea of 
Austrofascism. This idea was communicated through a series 
of historical stereotypes: of the city of Vienna as a Christian 
stronghold, of Austrian Germanness, of the threat of barbarism 
from the East, of aristocratic war heroes.

Both strategies—the creation of pseudo-events and the 
targeted use of stereotypes—were part of Edward Bernays’s 
PR arsenal. His family had emigrated from Vienna to the USA 
in 1892, the year after his birth. The agriculture graduate 
and former journalist had studied works on mass and social 
psychology by Gustave Le Bon and Wilfred Trotter, and later 
by Walter Lippmann, whose theories he translated into spe-
cific campaigns in his New York public relations agency from 
1919.555 In his books Public Opinion (1922) and The Phantom 
Public (1925), Lippmann described among other things the 
criteria according to which journalists selected news stories 
and how public opinion could be influenced by emotional 
symbols.556 Bernays offered to the political and economic 
elites that, in exchange for a fee, he could apply this knowledge 
in order to steer the masses, who elected parties and chose 
products, in certain directions. To advertise his services in 

	 554	 See Silvia Dallinger: “Katholikentag & Staatliche Türkenbefreiungsfeier 1933,” 
in: Johannes Feichtinger and Johann Heiss (eds.): Türkengedächtnis (2010), 
URL: www.oeaw.ac.at/tuerkengedaechtnis/home/feiern/250-jaehriges-
jubilaeum-1933/katholikentag-staatliche-tuerkenbefreiungsfeier.

	 555	 See Stuart Ewen: PR! A Social History of Spin,  
New York: Basic Books 1996, pp. 146–173.

	 556	 See Walter Lippmann: Public Opinion, New York: Harcourt, Brace and Co. 
1922; The Phantom Public, New York: Harcourt, Brace and Co. 1925.

III.3.3

III.1.1

III.2.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://www.oeaw.ac.at/tuerkengedaechtnis/home/feiern/250-jaehriges-jubilaeum-1933/katholikentag-staatliche-tuerkenbefreiungsfeier
https://www.oeaw.ac.at/tuerkengedaechtnis/home/feiern/250-jaehriges-jubilaeum-1933/katholikentag-staatliche-tuerkenbefreiungsfeier
https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://www.oeaw.ac.at/tuerkengedaechtnis/home/feiern/250-jaehriges-jubilaeum-1933/katholikentag-staatliche-tuerkenbefreiungsfeier
https://www.oeaw.ac.at/tuerkengedaechtnis/home/feiern/250-jaehriges-jubilaeum-1933/katholikentag-staatliche-tuerkenbefreiungsfeier


280 Topology

Fig. 120: Screenshot of the Topology module of the website 
campusmedius.net (mobile version 2.0/2021) showing the 
mediator “‘Torches of Freedom’” in the mediation “How to 
Speak Up: Governed Transmissions” (text: Simon Ganahl,  
code: Andreas Krimbacher, design: Susanne Kiesenhofer).

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://campusmedius.net
https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://campusmedius.net


281

the 1920s, he published not only numerous articles, but also 
the books Crystallizing Public Opinion (1923) and Propaganda 
(1928), which reported on social-psychological findings and 
demonstrated using practical examples how they could be 
applied in everyday PR.

A campaign that is named by way of example in both books, 
as well as in the essay in the Neue Freie Presse, aimed to sell 
bacon by the Beech-Nut Packing Company.557 The company 
from the state of New York commissioned Bernays in the early 
1920s with increasing demand for its sliced bacon. Instead of 
running advertisements that promoted the product as partic-
ularly good value or tasty, he asked a doctor friend of his if he 
could send letters in his name to physicians throughout North 
America. In the letter he asked whether it was healthier to eat 
a hearty meal of bacon, eggs, oats, and fruit in the morning or 
to start the day with coffee and toast. Bernays had the outcome, 
according to which three quarters apparently advocated a 
substantial breakfast, printed in a medical journal for which 
he had worked as a journalist:

As the result of a nation-wide survey among the leading physi-
cians of forty-six states, the Medical Review of Reviews has 
established the dictum that for brain workers the substantial 
breakfast, followed by a light luncheon, is the preferable reg-
imen for health.558

Already communicated beforehand through press releases, 
this “finding” was reported by several newspapers, including 
the New York Times and the New York Post, who proclaimed a 
comeback for old eating habits. It had looked as though the 
small European, so-called continental breakfast would also 
become established in the USA, commented the Post. Now, 
however, a return to the “traditional American breakfast” 
could be recommended.559

	 557	 See Edward L. Bernays: Crystallizing Public Opinion, New York: Horace 
Liveright 1923, pp. 18–19; Edward L. Bernays: Propaganda, New York: Horace 
Liveright 1928, pp. 53–54; Rundt: “Humbug, Bluff und Ballyhoo,” p. 25.

	 558	 Frederic H. Robinson: “The Hearty Breakfast Wins,” in: 
Medical Review of Reviews, 28/11 (November 1922), 
pp. 503–508, here p. 503 [emphasis in original].

	 559	 Cit. after Robinson: “The Hearty Breakfast Wins,” p. 507.

III.3.3

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


282 Topology

Bernays’s campaign for the Beech-Nut Packing Company 
is instructive because it illustrates the basic principle of 
his public relations at the time. “Ballyhoo teaches that the 
masses are most surely steered when ‘group leaders’ are won 
over for the cause whom the lower-ranking group will gladly 
follow,” reported Rundt in the Neue Freie Presse.560 Bernays 
emphasized this technique on several occasions in his book 
Propaganda: those who want to steer public opinion in a spe-
cific direction should influence the relevant target groups via 
their opinion leaders.561 In the case of the bacon campaign, 
office workers’ eating habits should be changed through the 
expert advice of medics. That means that it was not about 
advertising a particular article over the competition. Rather, 
Bernays aimed to create lifestyles that associated behaviors 
with commodities.562 The “perfect breakfast” in this sense 
was truly American, comprising produce from Beech-Nut in 
Canajoharie, New York, as an advertisement—created around 
1930—from the company archive illustrates: the caring wife 
serves her husband a hearty meal of eggs and bacon in the 

	 560	 Rundt: “Humbug, Bluff und Ballyhoo,” p. 26 [our trans.].
	 561	 See Bernays: Propaganda, pp. 28, 37, 40–41, 47–50, 53–54, 59, 92, 102.
	 562	 On the history of public relations as a social apparatus for governing conducts, 

see Cory Wimberly: How Propaganda Became Public Relations. Foucault 
and the Corporate Government of the Public, New York: Routledge 2020.

Fig. 121: Advertisement for the Beech-Nut Packing Company from around 1930, contained in 
the archives of the Beech-Nut Packing Company. Source: Arkell Museum (Canajoharie, NY).

Fig. 121, p. 282

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


283

morning, which not only tastes good, but is also medically 
recommended for modern daily life in the office.

Another example of this lifestyle marketing is the campaign 
for the American Tobacco Company that has come to be known 
as “torches of freedom.” From 1928 Bernays was hired by George 
Washington Hill, the president of the company who wanted to 
encourage more women to smoke Lucky Strike.563 The PR coun-
sel did not follow the cigarette brand’s traditional advertising 
slogan, “It’s toasted,” which was intended to emphasize that 

“Luckies” tasted especially good and went easy on the throat due 
to their unique manufacturing process, but rather attempted to 
position cigarettes as a fashionable accessory. He had special 
cigarette holders sent to models and photographers, a tactic 
that was entirely consistent with the new advertising slogan: 

“Reach for a Lucky instead of a sweet!”564 Smoking reduced 
feelings of hunger, went the argument, and helped women to 
look slim and gamine, as was now fashionable.

As part of this campaign, Bernays staged a protest at the 
Easter parade in New York City on March 31, 1929. He con-
vinced or paid roughly a dozen young women, who were sup-
posed to look attractive but not like models and included his 
secretary Bertha Hunt, an employee of the fashion magazine 
Vogue called Nancy Hardin, and the women’s rights campaign-
er Ruth Hale, to smoke in public on Fifth Avenue on Easter 
Sunday and tell passersby that they were lighting up “torches 
of freedom.” After all, they claimed, it was a ridiculous taboo 
that it was considered indecent for women to smoke in public 
but not for men.565 In their reports on the traditional parade, 
the New York Times and many other newspapers mentioned 
the pointedly smoking women, who had walked back and 
forth between St. Patrick’s Cathedral and St. Thomas Church 
after the Easter Mass.566 Photographers, whom Bernays had 

	 563	 See Larry Tye: The Father of Spin. Edward L. Bernays & The Birth 
of Public Relations, New York: Crown 1998, pp. 23–50.

	 564	 See Edward L. Bernays Papers, Library of 
Congress (Washington, D.C.), box I:84.

	 565	 The campaign is well documented in the 
Edward L. Bernays Papers, boxes I:84–88.

	 566	 See, for example, “Easter Sun Finds the Past in Shadow at Modern Parade,” 
in: The New York Times (New York City), April 1, 1929, pp. 1 and 3.

III.3.3

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


284 Topology

sent to the right place at 
the right time, provided the 
press with pictures of the 
good-looking, well-dressed 
women and their “torches of 
freedom” that were printed 
throughout the country.567

The staged protest 
demonstrates very clearly 
how Bernays created and 
dramatized events to attract 
public attention.568 While 
it is disputable just how 
much of an influence the 
campaign actually had on 
women’s smoking behav-
ior,569 the dozens of news-
paper articles in which the 
event was described or il-
lustrated cannot be argued 
away. However, the press not 
only reproduced Bernays’s 
story of the feminists smok-
ing as a symbol of liberty but 
also pointed out that the pa-
rade participants had hardly 
concerned themselves with 
them because women smoking in public had long been com-
monplace.570 This means that it was in fact a pseudo-event, 
which only took place for the media and in the media, with the 
aim of associating smoking with emancipation in the public 
consciousness. According to this PR concept, a woman fighting 

	 567	 See the corresponding collection of newspaper clippings 
in the Edward L. Bernays Papers, boxes I:519–522.

	 568	 On pseudo-events and dramatization as PR techniques, 
see Bernays: Propaganda, pp. 25, 69–70, 93, 151–152.

	 569	 See Tye: The Father of Spin, pp. 31–35.
	 570	 See Vanessa Murphree: “Edward Bernays’s 1929 ‘Torches of Freedom’ March.  

Myths and Historical Significance,” in: American Journalism, 32/3 (2015), 
pp. 258–281, here pp. 273–275.

Fig. 122: Edith Lee walking on 
Fifth Avenue in New York at 
around noon on March 31, 1929, 
as one of the young women 
whom Edward Bernays hired on 
behalf of the American Tobacco 
Company to smoke in public at the 
Easter parade. Source: Library of 
Congress (Washington, DC), Prints 
& Photographs LOT 15019 no. 13.

Fig. 122, p. 284

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


285

for her freedom no longer had to climb the barricades as 
Eugène Delacroix had depicted in his famous painting La Liberté 
guidant le people from 1830, but merely walk confidently 
down Fifth Avenue—in high heels and a matching hat, with 
a leather bag under her arm and a “Lucky” in her hand. The 
cigarette was supposed to be reminiscent of the torch of the 
Statue of Liberty, erected in New York’s harbor in 1886, which 
embodies the Roman goddess of liberty, though without the 
revolutionary gesture of the Libertas by Delacroix.

According to his autobiography, the idea of marketing 
cigarettes as “torches of freedom” came to Bernays after a 
conversation with Abraham Brill, a psychoanalyst who had 
emigrated from Austria and was now practicing in New York.571 
That modern propaganda had to understand and influence 
the subconscious motives of human actions, for example by 
portraying smoking as an emancipatory act, was highlighted 
multiple times by Bernays in his writings around 1930.572 He 

	 571	 See Edward L. Bernays: Biography of an Idea. Memoirs of Public Relations 
Counsel Edward L. Bernays, New York: Simon and Schuster 1965, p. 386.

	 572	 See Bernays: Propaganda, p. 52; Edward L. Bernays: “Manipulating Public 
Opinion. The Why and the How,” in: American Journal of Sociology, 33/6 →

III.3.3

Fig. 123, p. 285

Fig. 122, p. 284

Fig. 124, p. 285

Fig. 123: Eugène Delacroix: La Liberté guidant le 
peuple (1830). Source: Musée du Louvre (Paris), 
Département des Peintures RF 129.

Fig. 124: The Statue of Liberty in 
New York’s harbor, photographed 
around 1930. Source: National 
Archives and Records Administra-
tion (Washington, DC), 594414.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


286 Topology

referenced the findings of depth psychology and never tired 
of mentioning his relative Sigmund Freud. Although Bernays 
emphasized that public relations had its origin in science, in 
truth his campaigns were based on intuition and personal 
relationships. Furthermore, his correspondence with Freud 
makes clear that his Viennese uncle thought little of his New 
York nephew’s profession. When Bernays sent him the book 
Crystallizing Public Opinion, Freud responded disparagingly 
that it had interested him as being “truly American.”573

While Bernays claimed for purposes of self-promotion that 
he was applying psychological methods in public relations, in 
Vienna there was a group of young scientists who really were 
conducting motivation research in this sense. This group of 
researchers emerged at the Department of Psychology at 
the University of Vienna, which was run by Karl and Char-
lotte Bühler, and operated as a non-university association 
under the name Center of Economic-Psychological Research 
(Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle) from 1931.574 Al-
though the plan to earn money with market research largely 
failed in Vienna, these sociologists and psychologists were 
laying the methodical foundations for their future success 
in the USA. The research center was founded and run by 
Paul Lazarsfeld, who had a doctorate in mathematics and 
who traveled to New York on a grant from the Rockefeller 
Foundation in 1933.575 There he wanted on the one hand to 
get to know new methods of social and market research and 
on the other to make known the techniques already devel-
oped by the Center of Economic-Psychological Research in 
Vienna. He summarized these findings in two papers, which 

	 →	 (1928), pp. 958–971; Edward L. Bernays: “Mass Psychology and the 
Consumer” (speech given in Boston on September 22, 1930), Edward 
L. Bernays Papers, Library of Congress (Washington, D.C.), box I:422.

	 573	 Letter by Sigmund Freud to Edward Bernays, dated May 11, 1924, Edward L. 
Bernays Papers, Library of Congress (Washington, D.C.), box III:1 [our trans.].

	 574	 See Christian Fleck: Rund um “Marienthal.” Von den Anfängen 
der Soziologie in Österreich bis zu ihrer Vertreibung, Vienna: 
Verlag für Gesellschaftskritik 1990, pp. 159–171.

	 575	 See Christian Fleck and Nico Stehr: “Einleitung. Von Wien nach 
New York,” in: Paul F. Lazarsfeld: Empirische Analyse des Handelns. 
Ausgewählte Schriften, trans. Hella Beister, ed. Christian Fleck 
and Nico Stehr, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 2007, pp. 7–58.

III.3.2 & 
Fig. 117, p. 268

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


287

were published in the mid-1930s and went on to form the 
foundation of motivation research in American marketing.576

Lazarsfeld’s article “The Art of Asking Why,” which was 
published in an American Marketing Association journal in 
1935, explores the formulation of questionnaires in market 
research.577 To find out why a certain product was being 
purchased, it was necessary to question selected consum-
ers at length and in depth. This kind of survey could not be 
conducted using standardized forms but only with the aid 
of psychologically trained interviewers whose skillful and 
patient conversation techniques were capable of discover-
ing the true motives of purchasing actions. The concept of 

“motive” is also at the heart of the article “The Psychological 
Aspect of Market Research,” which Lazarsfeld published in 
the Harvard Business Review in 1934. Motives should not be 
confused with the queried reasons for buying an item but were 
to be understood as “concepts of connection” in the statistical 
analysis of the collected data.578 According to Lazarsfeld, the 
act of purchasing comprised a complex interplay of internal 
impulses (e.g., hunger), external influences (e.g., advertising), 
and attributes of the commodity (e.g., packaging). Applied 
economic psychology analyzed this relational setting, which 
differed from case to case, and advised companies how to find 
the appropriate advertising means for each product.

In both articles, Lazarsfeld criticized the then common 
practice in American market research of compiling masses of 
superficial data and basing their analysis on universal motives. 
Instead, he advocated the use of qualitative interviews and the 
development of consumer typologies. Hierarchies of needs 
were useless in this regard, says a typescript by the Center of 

	 576	 See Ron Fullerton: “The Beginnings of Motivation Research, 1934–1954. 
A Prequel to Fullerton 2013,” in: Journal of Historical Research in 
Marketing, 7/4 (2015), pp. 509–523; Lawrence R. Samuel: Freud on 
Madison Avenue. Motivation Research and Subliminal Advertising in America, 
Philadelphia/Oxford: University of Pennsylvania Press 2010, pp. 21–53.

	 577	 See Paul F. Lazarsfeld: “The Art of Asking Why in Marketing Research. 
Three Principles Underlying the Formulation of Questionnaires,” 
in: National Marketing Review, 1/1 (1935), pp. 26–38.

	 578	 Paul F. Lazarsfeld: “The Psychological Aspect of Market Research,” 
in: Harvard Business Review, 13/1 (1934), pp. 54–71, here p. 70.

III.3.3

Fig. 125, p. 288

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


288 Topology

Economic-Psychological Research, because people’s desires 
depended on social and cultural circumstances.579 After all, 
the text argues, a glass of water had a different value in the 
desert than in the city. To be able to generalize despite this, 

“worlds of needs” had to be formed: “According to the principle 
of environmental research, one constructs a world comprising 
a group of people and a real or spiritual object and attempts to 
identify the fundamental relationships (and potentially those 
most responsive to intervention): the vinegar market, the 
world of the boy, etc.”580 What Lazarsfeld describes in these 
typescripts written in Vienna around 1930 corresponds to the 
lifestyle marketing known as public relations that had been 
practiced by Edward Bernays in New York since the 1920s.

In contrast to the intuitive approach of the PR counsel, 
Lazarsfeld and his colleagues created scientific methods to 
define and be able to influence psychological motives and 
social target groups. This development started in the Center of 

	 579	 See [Paul F. Lazarsfeld:] “Der Gegenstand der Wirtschaftspsychologie” 
(24-page typescript, here pp. 13–14), Paul Felix Lazarsfeld Papers 
(Butler Library, Columbia University, New York), box 35, folder 27.

	 580	 [Paul F. Lazarsfeld: “Bedürfnis”] (20-page typescript, here pp. 12–13), 
Paul Felix Lazarsfeld Papers, box 33, folder 1 [our trans.].

Fig. 125: Diagram on the structure of purchase actions, represented in Paul F. Lazarsfeld: “The 
Psychological Aspect of Market Research,” in: Harvard Business Review, 13/1 (1934), pp. 54–71, 
here p. 65. Source: Bielefeld University Library, 990/0096739+01.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


289

Economic-Psychological Research and went via the Princeton 
Radio Project to the Bureau of Applied Social Research at 
Columbia University, where not only was target group and 
motivation research conducted, but the concept of opinion 
leaders applied by Bernays was also empirically proven.581 
In a study led by Lazarsfeld on the American presidential 
campaign of 1940, the results of which were published four 
years later under the title The People’s Choice, it was verified 
by using the panel method, i.e., the repeated questioning 
of selected individuals, that the impact of media coverage 
on the population’s voting behavior was not direct, but took 
place via “opinion leaders.”582 This model of a two-step flow 
of communication seriously called into question the notion 
of omnipotent mass media and conversely emphasized the 
importance of personal relationships and the activity of the 
audience.583

Lazarsfeld subsequently concentrated more on the quan-
titative methods of sociology, but the qualitative tradition of 
Viennese communication and motivation research was con-
tinued by some of his colleagues, above all Herta Herzog and 
Ernest Dichter, who had previously been active at the Center of 
Economic-Psychological Research. From 1943 Herzog worked 
as a market researcher for the New York advertising agency 
McCann-Erickson, where she applied in-depth interviews, 
focus groups, and projective methods like the Rorschach test 
to create commercial product images.584 Dichter opened his 

	 581	 See Paul F. Lazarsfeld: “An Episode in the History of Social Research. A Memoir” 
[1968], in: Patricia L. Kendall (ed.): The Varied Sociology of Paul F. Lazarsfeld, 
New York: Columbia University Press 1982, pp. 11–69. On the Columbia 
Bureau of Applied Social Research, see Eric Tapken Hounshell: A Feel for the 
Data. Paul F. Lazarsfeld and the Columbia University Bureau of Applied Social 
Research, University of California, Los Angeles: PhD diss. 2017, pp. 437–590.

	 582	 See Paul F. Lazarsfeld, Bernard Berelson, Hazel Gaudet: The People’s Choice. 
How the Voter Makes Up His Mind in a Presidential Campaign, 
New York: Duell, Sloan and Pearce 1944.

	 583	 See Thymian Bussemer: “Paul Felix Lazarsfeld und die Etablierung der 
Kommunikationsforschung als empirische Sozialwissenschaft,” in: Medien 
& Kommunikationswissenschaft, 55/1 (2007), pp. 80–100, here pp. 92–94.

	 584	 See Elisabeth Klaus and Josef Seethaler (eds.): What Do We Really 
Know About Herta Herzog? Exploring the Life and Work of a Pioneer 
of Communication Research, Frankfurt a.M.: Peter Lang 2016.

III.3.3

III.3.2

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


290 Topology

own Institute for Motivational Research in New York in 1946, 
which also specialized in psychological marketing techniques 
and was extremely successful in the postwar period.585 He 
marketed products as extensions of people’s personalities, 
supposedly enabling consumers to realize their full potential. 
In his book The Psychology of Everyday Living from 1947 Dichter 
predicted:

Matters have come to such a pass that it may soon be custom-
ary to describe an individual’s personality not by referring to 
him as one who is timid or self-conscious or characterized by 
any other traits, but rather, for example, as one who wears an 
Adam hat, drives a Plymouth car, drinks PM whiskey, and wears 
Arrow ties and shirts.586

	 585	 See Stefan Schwarzkopf and Rainer Gries (eds.): Ernest Dichter 
and Motivation Research. New Perspectives on the Making of Post-
War Consumer Culture, New York: Palgrave Macmillan 2010.

	 586	 Ernest Dichter: The Psychology of Everyday Living, 
New York: Barnes & Noble 1947, p. 213.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


291

	 3.4	 Welfare:
		  Educating New People

	 place	 Karl Marx Hof 
	 moment	 Freedom celebration 
	 space	 5 km 303 m away 
	 time	 4 h 0 min later

In the afternoon of Saturday, May 13, 1933, the Vienna gau 
administration (Gauleitung) of the NSDAP welcomed a del-
egation of party members from Germany and that evening 
held a mass rally at the Engelmann Arena, where the case 
was made for Austria joining the German Reich under Adolf 
Hitler. The following morning, on Sunday, May 14, thousands 
of Home Guard (Heimwehr) members gathered in the gardens 
of Schönbrunn Palace for the “Turks Deliverance Celebration” 
(Türkenbefreiungsfeier) by the Homeland Protection League 
(Heimatschutzverband) to stand up for an independent, author-
itarian Austria. But what were the Social Democrats doing on 
this eventful weekend, that is, the political party that had been 
ruling Vienna with outright majority since 1919?

On Saturday a programmatic statement by the Social Dem-
ocratic party leadership was published in the Arbeiter-Zeitung, 
according to which their line from fall 1918, when the Habsburg 
Monarchy had come to an end along with World War I, still 
applied in principle: (German-)Austria should become part of 
the democratic Weimar Republic. It continues that this tenet 
simultaneously meant joining the Nazi regime, which had been 
established in Germany since late January 1933, was out of 
the question. In contrast to the Christian Social Party, which 
wanted to reshape the country along Fascist lines together 
with the Home Guards, according to this statement, the Social 
Democratic Workers’ Party was advocating a democratic and 
republican, peaceful and neutral Austria, which had to offer 

III.3.4

II.7

II.10

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


292 Topology

asylum to German freedom and culture until Germany had 
liberated itself from Fascism.587

To turn this rhetoric into action, “festival concerts and 
sporting events” were held in all Viennese districts on the 
Sunday morning while the “Turks Deliverance Celebration” 
was taking place in Schönbrunn; these “freedom celebrations” 
were intended to promote “the ideas of liberty, the republic, 
and socialism.”588 One of the roughly fifty “freedom celebra-
tions” occurred in the Karl Marx Hof in Döbling in the north of 
Vienna, where a protest march formed between the two inner 
courtyards and not only musicians but also artistic cyclists 
and jugglers performed. Between the acts, Social Democratic 
functionaries gave addresses on the idea behind the “freedom 
celebrations,” namely Member of Parliament Heinrich Allina, 
Vienna City Councillor Karl Reisinger, and Döbling District 
Councillor Oskar Passauer.589

Viewed pragmatically, these events were a successful strat-
egy by the party leadership to prevent violent conflicts. The 
Social Democrats responded to the centralized “Turks Deliv-
erance Celebration” with a multitude of “freedom celebrations” 
distributed throughout Vienna. As a result, the clashes that 
day primarily occurred between the police and those National 
Socialists who were protesting against the Home Guard parade 
from Schönbrunn into the inner city.590 This caring attitude 
was just as typical of the politics of “Red Vienna” as the venue 
of the rallies—communal public housing—and the concept 
of a socialist counterculture, which found expression in the 

“freedom celebrations.”591 

	 587	 See “Österreichs staatliche Zukunft und die Sozialdemokratie” and “Weder 
Hitler noch Habsburg!,” in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), May 13, 1933, pp. 1–2.

	 588	 “Heute Freiheitsfeiern,” in: Arbeiter-Zeitung 
(Vienna), May 14, 1933, p. 1 [our trans.].

	 589	 See “Die Freiheitsfeiern in den Wiener Bezirken,” 
in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), May 15, 1933, p. 1.

	 590	 According to the ministerial Wiener Zeitung (May 16, 1933, p. 4), 
530 people were arrested during the day, among them 
409 National Socialists and 58 Social Democrats.

	 591	 An extensive collection of source texts on “Red Vienna” from 1919 to 1934 
is offered in this edited volume by Rob McFarland, Georg Spitaler, Ingo 
Zechner (eds.): The Red Vienna Sourcebook, Rochester: Camden House 2020.

III.1.3

II.12

Fig. 31, p. 87

III.2.1

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


293

Since the Treaty of Saint-Germain-en-Laye, which was signed 
in 1919, had forbidden Austria from joining Germany and the 
Social Democratic Workers’ Party had withdrawn from the 
Austrian federal government the following year, the capital 
city was the only place left where the party, which had been 
founded in 1889, could implement its policies. Vienna, the 
longstanding seat of the Habsburg Monarchy, was to be trans-
formed into a model socialist region, which would neither 
become trapped in petit bourgeois reformism nor emulate 
the Bolshevik revolution in Russia. “Austro-Marxism,” wrote 
its most important idea generator Otto Bauer in a leading 
article in the Arbeiter-Zeitung in 1927, was the unification 
of sober realpolitik and revolutionary enthusiasm.592 In the 
Viennese model, this synthesis was realized primarily in an 
interconnected welfare program and in communal public 
housing, which served as infrastructure for the formation of 
a socialist population.

“New People” was not just a slogan in the “New Vienna” 
of the 1920s, but also the title (Neue Menschen) of a book by 
Max Adler published in 1924, who was another key theorist 
of Austro-Marxism. Unlike Historical Materialism, accord-
ing to which human consciousness is defined by economic 
structures, this manifesto on socialist education expressed 
the Enlightenment ideal that through self-education people 
can change the society in which they live. What then is ed-
ucation in the socialist sense? Adler writes: “The spiritual 
disengagement of children from the old world of capitalism 
in which they were born and preparation for a new world that 
they will build, for the world of communism.”593 The focus was 
on children and adolescents as the “builders of the coming 
world,” as it said in a Viennese workers’ song.594 Paternally 
instructing and maternally caring was, however, the nature of 

	 592	 See [Otto Bauer:] “Austromarxismus,” in: Arbeiter-
Zeitung (Vienna), November 3, 1927, pp. 1–2.

	 593	 Max Adler: Neue Menschen. Gedanken über sozialistische Erziehung, 
Berlin: Laub’sche Verlagsbuchhandlung 1924, p. 63 [our trans.].

	 594	 The lyrics of the song Die Arbeiter von Wien (“The Workers of Vienna”) 
were written by Fritz Brügel (probably in 1927), the melody taken from the 
Russian march White Army, Black Baron (1920), here cited after a sound 
recording in the Österreichische Mediathek, 11-00983_b02 [our trans.].

III.3.4

Fig. 126, p. 295

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


294 Topology

the party leadership’s relationship to all comrades who were 
to be raised toward a classless society.

Similarly typical of the educational ideal of Austro-Marx-
ism is the final chapter of Adler’s book, which focuses on 
the “national education” of the German philosopher Johann 
Gottlieb Fichte. In his Addresses to the German Nation from 
1808, “German” was not a matter of lineage or language, but 
of character and mindset, according to Adler.595 Fichte’s na-
tional education aimed at the “creation of an empire of reason, 
a social state, but by the people whom he considers qualified 
to do so, by the German people.”596 Red Vienna, where people 
with diverse cultural backgrounds lived, should anticipate 
this “empire of reason” on a small scale. For Adler—whether 
in the sense of Fichte or not is another question—this was cer-
tainly not about racial supremacy. However, the educational 
concept of Austrian Social Democracy, whose spokesmen like 
Max Adler and Otto Bauer were often of Jewish descent, was 
unequivocally aligned with the bourgeois ideal of German 
high culture, as taught in grammar schools.597

This Enlightenment attitude may have been rooted in 
the socialization of the party chairmen, but emphasizing the 
cultural revolution increasingly served as a replacement for 
political influence. Austrian federal policy was defined by the 
Christian Social Party from 1920, and in Vienna the scope for 
action was limited to those areas that the federal constitution 
declared to be the responsibility of the provinces (e.g., con-
struction law and social security). Alongside mass rallies like 
the annual celebration on Labor Day, which was not allowed to 
take place in 1933 due to the parade ban, the Workers’ Party 
commanded a dense network of cultural organizations, which 
were coordinated by the Socialist Education Center (Sozialis-
tische Bildungszentrale) and the Social Democratic Arts Authority 
(Sozialdemokratische Kunststelle). While the Education Center 
was in charge of publications, libraries, talks, and the workers’ 
college among other things, the Arts Authority established in 

	 595	 See Adler: Neue Menschen, p. 183.
	 596	 Adler: Neue Menschen, p. 192 [our trans.].
	 597	 See Helmut Gruber: Red Vienna. Experiment in Working-Class Culture 1919–

1934, New York/Oxford: Oxford University Press 1991, pp. 26, 35–36, 85–86.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


295

1919 built on initiatives like the workers’ symphony concerts 
and the Freie Volksbühne (Free People’s Theater) to enable 
the city’s poorer residents to visit the theaters by providing 
them with reduced admission tickets.598 Furthermore, in 1924 
the Austrian Labor Association for Sport and Physical Culture 
(Arbeiterbund für Sport und Körperkultur in Österreich, ASKÖ) 
was founded, whose numerous members were supposed to 
participate in sport as a communal experience that united 
body and spirit. Once Julius Deutsch, the chairman of the 
paramilitary Republican Protection League (Republikanischer 
Schutzbund), took over the presidency of the ASKÖ in 1926, 
however, it became clear that the Social Democratic sports 
organization not only wanted to train fit and healthy workers 
but also “party soldiers” in the literal sense.599

	 598	 See Gruber: Red Vienna, p. 82.
	 599	 See Gruber: Red Vienna, pp. 105–106.

Fig. 126: City map of Vienna from 1932 showing the municipal housing projects (red) and 
settlements (orange), printed as an appendix to the book Das Neue Wien. Ein Album mit Plan, 
Vienna: Elbemühl 1932. Source: Vienna City Library, A-79091.

III.3.4

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


296 Topology

With their mixture of concerts, sport performances, and ad-
dresses by party functionaries, the “freedom celebrations” of 
May 14, 1933, fit seamlessly into the festival culture of Red 
Vienna. That instead of one central mass rally some fifty local 
events were held was related to the aforementioned parade 
ban, which the federal government had only suspended for 
the “Turks Deliverance Celebration” that was happening at the 
same time.600 With the communal public housing that had been 
built across the entire city since 1919, suitable infrastructure 
was available to form a decentralized counter-public. Opened 
in 1930 and roughly a kilometer long, the Karl Marx Hof with 
its almost 1,400 apartments for approximately 5,000 people 
was one of the largest municipal housing projects in Vienna.601 
Its two courtyards in which the “freedom celebration” was held 
are connected by an over 10,000 m2 square, which to the east 
is delimited by a façade with six superstructures in the form 
of red-plastered towers. Seen from the Heiligenstädter Strasse, 
this forecourt resembles a cour d’honneur, which in Baroque 
architecture served to prepare visitors for the central power, 
the divine majesty of the prince or princess.602 In the case of 
the Karl Marx Hof, however, the cour d’honneur does not lead 
to a princely residence, but from the Heiligenstadt train station 
in the east through the triumphal arches of the central wing 
to the Hohe Warte stadium located roughly 500 meters to the 
west, which in the 1920s was one of the largest sports grounds 
in Europe and regularly attracted thousands of soccer fans.

Architectural critics pointed out that the façade design 
of the Karl Marx Hof came at the expense of housing quality. 
After all, in exchange for the machinery aesthetics of the tower 
superstructures with their flagpoles and passageways, reminis-
cent of Italian Futurism and Russian Constructivism, narrow, 

	 600	 See “Kein Aufmarschverbot für die Hahnenschwänzler!,” 
in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), May 14, 1933, p. 3.

	 601	 See Der Karl-Marx-Hof. Die Wohnhausanlage der Gemeinde Wien 
auf der Hagenwiese in Heiligenstadt, ed. Wiener Stadtbauamt, 
Vienna: Thalia [1930], p. 5.

	 602	 On the cour d’honneur of Schönbrunn Palace, for example, see Richard 
Kurdiovsky: Die Gärten von Schönbrunn. Ein Spaziergang durch einen der 
bedeutendsten Barockgärten Europas, St. Pölten: Residenz 2005, pp. 12–19.

Fig. 126, p. 295

Fig. 127, p. 297

Fig. 127, p. 297

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


297

poorly lit, and badly ventilated rooms had to be accepted.603 
The brochure to accompany the opening quoted a maxim of 
Otto Wagner, whose architectural principles left a formative 
mark on the design of municipal public housing (Gemeindebau) 
in interwar Vienna: “artis sola domine necessitas, necessity is 
the only master of art.”604 Yet the “zeitgeist architect”605 Karl 
Ehn, who was a student of Wagner and spent his entire pro-
fessional career at Vienna’s municipal planning and building 
office, heeded the advice of this principle when designing the 
Karl Marx Hof, named after the founder of Marxism, in a con-
tradictory way. For example, while the large green spaces of 
the courtyards were deemed “necessary” for the communal 
life of its inhabitants, the “necessity” for the monumental 
central wing and prestigious cour d’honneur consisted in the 
propaganda effect on passersby. This part of the building is 

	 603	 See Helmut Weihsmann: Das Rote Wien. Sozialdemokratische Architektur- und 
Kommunalpolitik 1919–1934, 2nd ed., Vienna: Promedia 2002, pp. 398–401.

	 604	 Der Karl-Marx-Hof, p. 5 [our trans.].
	 605	 Friedrich Achleitner: “Bauten von Wagner-Schülern in der 

Zwischenkriegszeit” [1987], in: Wiener Architektur. Zwischen 
typologischem Fatalismus und semantischem Schlamassel, 
Vienna: Böhlau 1996, pp. 44–51, here p. 50 [our trans.].

III.3.4

Fig. 127: The forecourt and central tract of the Karl Marx Hof in Vienna around 1930.
Source: Municipal and Provincial Archives of Vienna, 3.3.2.FC1.2961M.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


298 Topology

relatively unimportant and dysfunctional as housing, but as 
a symbol for Red Vienna it continues to serve its purpose up 
to the present day.

Also politically significant are the sculptures in the fore-
court, in the middle of which a bronze “Sower” by the sculptor 
Otto Hofner is positioned. What this muscular young man 
is sowing in the Karl Marx Hof are the seeds of a classless 
society. “We are the field, the sower, and the seed” says the 
second verse of the aforementioned Viennese workers’ song 
by Fritz Brügel.606 This “we” implies the workers who were to 
be raised as New People in line with Austro-Marxism. What 
this education comprised is clarified by the four allegorical 
ceramic figures by Josef Franz Riedl, which are mounted above 
the round arches of the central wing: “Freedom” is a prisoner 
who has broken his chains; “Enlightenment” a woman with 
short hair cut in the then popular pageboy hairstyle and books 
in her hands; “Physical Culture” a female track and field athlete 
in a tank top and cape who is holding a discus; and “Welfare” 
a young mother with an infant in her arm. These expressive 
sculptures embody not only the self-image of Red Vienna but 
also represent the social infrastructure of its public housing. 

	 606	 Cit. after “Die Arbeiter von Wien” [our trans.], DAT cassette, 
source: Österreichische Mediathek, 11-00983_b02.

Fig. 128: The bronze “Sower” 
by Otto Hofner in the forecourt 
of the Karl Marx Hof in Vienna, 
photographed in 1930. Source: 
Municipal and Provincial Archives 
of Vienna, 3.3.2.FC1.2564M.

Fig. 129, p. 299

Fig. 128, p. 298

Fig. 130, p. 299

Fig. 131, p. 299

Fig. 132, p. 299

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


299

In interwar Vienna, public housing was intended to liberate 
workers from the tenements of the age of monarchy, in which 
several generations of the same family had to live squeezed 
together in overpriced apartments without their own water 
supply or their own toilet. However, the newly built housing 
complexes structured this attained freedom in line with the 
beliefs of the Social Democratic city government, which for 
economic reasons supported small young families.607 In con-
trast to Marxist objectives, life in the municipal public hous-
ing—with the exception of some community facilities—was 
not arranged collectively but rather in a petit bourgeois way. 
The municipal apartments comprised an anteroom with WC, 
an open-plan kitchen with gas oven and a sitz bath, as well as 
one or more rooms. The anteroom served to shield the family 
from the outside world and create privacy, the fitted kitchen 
 

	 607	 See Reinhard J. Sieder: “Wohnen und Haushalten im Gemeindebau. 
Politischer Diskurs, Repräsentation, Praxis, kulturelle Folgen,” in: 
Werner Michael Schwarz, Georg Spitaler, Elke Wikidal (eds.): Das Rote 
Wien. 1919–1934, Basel: Birkhäuser 2019, pp. 234–241, here p. 235.

III.3.4

Figs. 129–132: Josef Franz Riedl’s ceramic figures on the central tract of the Karl Marx Hof in 
Vienna, photographed in 1930. From left: “Freedom” (fig. 129), “Enlightenment” (fig. 130), 
“Physical Culture” (fig. 131), “Welfare” (fig. 132). Source: Municipal and Provincial Archives 
of Vienna, 3.3.2.FC1.2141M, 3.3.2.FC1.2142M, 3.3.2.FC1.2140M, 3.3.2.FC1.2143M.

Fig. 104, p. 243

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


300 Topology

was designed according to ergonomic principles, and the 
dining table was intended to be a hub of communication.608

At the southern end of the Karl Marx Hof, on the corner 
of Heiligenstädter Strasse and Geistingergasse, the Advice 
Center for Furnishings and Domestic Hygiene (Beratungsstelle 
für Inneneinrichtung und Wohnungshygiene, BEST) of the Austri-
an Association for Housing Reform (Österreichischer Verband 
für Wohnungsreform) rented a space. Exemplary furniture 
and household appliances were exhibited there across three 
floors, including a fully furnished show apartment on the 
ground floor. Furthermore, there were regular consultation 
hours and lectures, which focused on diverse housing issues 
(e.g., how to decorate or clean an apartment).609 The Advice 
Center was intended to instruct renters how to make the best 
of their municipal apartment or row house by means of the 

“right” furniture and use. That living had to be learned anew 
was an intensive discussion that had been ongoing in Red 
Vienna since the early 1920s.610 As the head of the Vienna 

	 608	 See Susanne Breuss: “Neue Küchen für Neue Frauen. Modernisierung 
der Hauswirtschaft im Roten Wien,” in: Werner Michael Schwarz, 
Georg Spitaler, Elke Wikidal (eds.): Das Rote Wien. 1919–1934, 
Basel: Birkhäuser 2019, pp. 242–245, here pp. 243–244.

	 609	 See, for example, “Vorträge und Führungen der BEST im Jänner und Februar 
1931,” in: Die Wohnungsreform (Vienna), 2/1 (January 1931), p. 7.

	 610	 See Eva-Maria Orosz: “Wohnen lernen,” in: Werner Michael 
Schwarz, Georg Spitaler, Elke Wikidal (eds.): Das Rote Wien. 
1919–1934, Basel: Birkhäuser 2019, pp. 246–253.

Fig. 133: A show room in the 
Advice Center for Furnishings and 
Domestic Hygiene of the Austrian 
Association for Housing Reform 
at the Karl Marx Hof in Vienna, 
photographed in 1930. Source: 
Municipal and Provincial Archives 
of Vienna, 3.3.2.FC1.2973M.

Fig. 133, p. 300

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


301

Settlement Office (Siedlungsamt), the architect Adolf Loos 
demanded that European citizens forget their rental apart-
ments and learn from farmers and Americans how to live in 
a single-family house with garden.611 Whereas Loos strictly 
rejected any kind of ornament, Josef Frank, who was also a 
supporter of the settlement movement and was a member of 
BEST’s advisory board, took the view that playful forms that 
went beyond the necessary were more human than the then 
fashionable plainness.612

Whether settlement or perimeter block, modern or tra-
ditional, what was common to all these housing ideas was a 
clear division of roles within a family. The ideal way of life 
was embodied by the nuclear family, comprising an employed 
husband who was involved in politics and culture during his 
leisure time, and his wife who saw to the household and the 
children. Red Vienna positioned the mother as the interface 
of a comprehensive welfare program that was intended to 
care for people from the cradle to the grave. The person in 
charge of Viennese welfare was City Councillor Julius Tandler, 
who also taught as a professor of anatomy at the University of 
Vienna. His population policy aimed to improve public health 
by replacing private and church casework with a series of 
preventative health-care facilities. That Tandler’s measures 
were partly motivated by eugenics is demonstrated, for in-
stance, by the Marriage Advice Center (Eheberatungsstelle) 
established in 1922, where engaged couples were examined 
for their medical suitability for conceiving and raising chil-
dren.613 For extramarital, orphaned, or neglected children, 
guardianship lay with the child protective services of the City of 
Vienna until the age of fourteen. At the Child Adoption Center 

	 611	 See Adolf Loos: “Wohnen lernen!,” in: Neues Wiener 
Tagblatt (Vienna), May 15, 1921, p. 8.

	 612	 See Josef Frank: “Der Gschnas fürs G’müt und der Gschnas 
als Problem,” in: Deutscher Werkbund (ed.): Bau und 
Wohnung, Stuttgart: Wedekind & Co. 1927, pp. 48–57.

	 613	 See Gottfried Pirhofer and Reinhard Sieder: “Zur Konstitution 
der Arbeiterfamilie im Roten Wien. Familienpolitik, Kulturreform, 
Alltag und Ästhetik,” in: Michael Mitterauer and Reinhard 
Sieder (eds.): Historische Familienforschung, Frankfurt a.M.: 
Suhrkamp 1982, pp. 326–368, here pp. 330–331.

III.3.4

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


(Kinderübernahmestelle, KÜST) that was opened in 1925, not 
only were pragmatic decisions made about placing children 
in foster families or homes, but under the management of 
the developmental psychologist Charlotte Bühler ethically 
questionable experiments were also carried out.614

The nature of Red Vienna’s welfare policy is exemplified 
by the Karl Marx Hof. In each courtyard there was a kinder-
garten and a launderette with adjoining baths. The southern 
courtyard additionally housed a school dental clinic and an 
advice center for mothers. In the roughly one-kilometer-long 

	 614	 See Katrin Pilz: “Mutter (Rotes) Wien. Fürsorgepolitik als 
Erziehungs- und Kontrollinstanz im ‘Neuen Wien,’” in: Werner 
Michael Schwarz, Georg Spitaler, Elke Wikidal (eds.): Das Rote Wien. 
1919–1934, Basel: Birkhäuser 2019, pp. 74–81, here p. 78.

III.3.2

Fig. 134, p. 302

Fig. 134: Ground plan of the Karl Marx Hof in Vienna at the time of its opening 
in 1930, printed in Der Karl-Marx-Hof. Die Wohnhausanlage der Gemeinde Wien 
auf der Hagenwiese in Heiligenstadt, ed. Wiener Stadtbauamt, Vienna: Thalia 
[1930], p. 8. Source: Vienna City Library, B-344322.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


front of the building on Heiligenstädter Strasse, there were not 
only numerous shops and inns, but also a regional medical 
insurance company with outpatient clinic, a pharmacy, and a 
library. In other words, the Karl Marx Hof offered its inhabitants 
comprehensive social infrastructure with a focus on childcare 
facilities. In the municipal hospitals, where the vast majority 
of babies were born, a house call by a female employee of the 
welfare office was arranged after the birth had been registered, 
who would then give the mother a package of baby essentials 
and get an impression of the household. Furthermore, the 
mothers were encouraged to visit an advice center to receive 
guidance from medical specialists regarding feeding and 
caring for their children. If the social workers noticed serious 
issues, especially concerning tidiness and cleanliness in the 
home, they could apply to the juvenile court to have the child 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


304

or the children housed in the municipal Child Adoption Center, 
where a decision would be made about their future care.615

Central launderettes as in the Karl Marx Hof were in-
cluded in all municipal public housing projects with over 
300 apartments. Under the supervision of a “laundry fore-
man,” the female inhabitants could wash, dry, and iron their 
families’ laundry one day a month, partly with the support of 
appliances. Despite the fact that the majority of women were 
in paid work, men and children were forbidden from entering 
the launderettes. As the kindergartens were not free of charge 
and did not take any children under the age of four, many 
mothers had to leave their children with relatives or neighbors 
on laundry day. While the laundry foreman was responsible 
for supervising the launderette, the janitors were in charge 
of keeping the staircases and courtyards clean and tidy. For 
example, children were not supposed to go on the grass out-
side of the playgrounds and only trash cans of the “Colonia” 
type were allowed to be left at the garbage dumps. Moreover, 
once a month the households received an unannounced visit 
from an “apartment inspector,” who monitored the hygiene 
of each municipal apartment.616

Consequently, the Viennese “freedom celebrations” on 
May 14, 1933, took place in communal apartment complex-
es that offered workers significantly more pleasant living 
conditions than the private tenement blocks during the age 
of monarchy. However, this improvement came at a cost: the 
inhabitants had to comply with the welfare and preventative 
system of Red Vienna. In other words, their freedom was man-
aged according to the concepts of the Social Democratic city 
government. Although a petit bourgeois lifestyle prevailed in 
the municipal public housing projects, their political opponents, 
namely the newspapers of the Christian Social Party, never 
tired of warning against the “red strongholds” and “workers’ 
fortresses” in which they claimed the proletarian revolution 

	 615	 See Pirhofer and Sieder: “Zur Konstitution der 
Arbeiterfamilie im Roten Wien,” pp. 330–332.

	 616	 On this paragraph, see Pirhofer and Sieder: 
“Zur Konstitution der Arbeiterfamilie im Roten Wien,”  
pp. 351–357, and Gruber: Red Vienna, pp. 147–155.

Topology

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


305

was being prepared.617 This myth seemed to be confirmed 
during the civil war of February 1934, when members of the 
Republican Protection League entrenched themselves in some 
municipal public housing projects, including the Karl Marx 
Hof, and only surrendered after artillery fire by the Austrian 
Armed Forces. “The red bastille has been stormed, the outwork 
of Bolshevism in Central Europe,” triumphed the Christian 
Social Reichspost on February 14, 1934, after the Austrian 
national flag had been hoisted on Vienna City Hall.618

	 617	 See Lilli Bauer and Werner T. Bauer: “Der Karl-Marx-Hof. ‘Schaut! –, 
das ist ein Stück Marxismus!,’” in: Werner Michael Schwarz, Georg 
Spitaler, Elke Wikidal (eds.): Das Rote Wien. 1919–1934, Basel: 
Birkhäuser 2019, pp. 199–203, here pp. 201–202.

	 618	 “Der Wandel im Wiener Rathause,” in: Reichspost 
(Vienna), February 14, 1934, p. 1 [our trans.].

III.1.2

III.3.4

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


306 Topology

	 3.5	 Cancellation:
		  “Listener Strike”

	 place	 Vorwärts building 
	 moment	 Report on radio cancellations 
	 space	 6 km 419 away 
	 time	 1 d 20 h 0 min later

That Radio Wien broadcast the speeches delivered at the “Turks 
Deliverance Celebration” (Türkenbefreiungsfeier) in the gardens 
of Schönbrunn Palace on May 14, 1933, provoked protests by 
Social Democrats. The party had flyers distributed with which 
listeners could cancel their radio licenses. On May 16 the Arbeit-
er-Zeitung, the main organ of Austrian Social Democracy whose 
editorial department was located in the building of the party’s 
Vorwärts publishing house at Rechte Wienzeile 97, reported that 
the Radio Verkehrs AG (RAVAG) had now received a letter with 
some 10,000 cancellations because the previous Sunday they 
had “transmitted the so-called ‘Turks Deliverance Celebration’ 
by the Austrian Homeland Protection [Heimatschutz], departing 
from the practice up to now of not broadcasting party-political 
events on the radio.” Indeed, the article continues, the moderator 
had been so shameless as to call Ernst Rüdiger Starhemberg, the 
federal leader of the Homeland Protection, “Prince Starhemberg,” 
even though the Law on the Abolition of the Nobility (Adelsaufhe-
bungsgesetz) had been in force in Austria since 1919.619

It was not the first time that the Social Democratic Workers’ 
Party had resorted to this act of protest against the federal gov-
ernment’s instrumentalization of radio. Over 5,000 cancellations 
had been received by the RAVAG in April 1933 after the Vien-
nese Home Guard (Heimwehr) leader and then State Secretary 
of Public Safety Emil Fey had given the speech “Everything for 
Austria” on Radio Wien.620 In it, Fey referred to the Republican 

	 619	 “Die Antwort auf den Kikeriki-Sonntag,” in: Arbeiter-
Zeitung (Vienna), May 16, 1933, p. 2 [our trans.].

	 620	 See “Tausende Radiohörer kündigen das Abonnement,” 
in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), April 20, 1933, p. 1.

III.3.1

III.1.1

II.10

Fig. 135, p. 307

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


307

Protection League (Republikanischer Schutzbund), the paramil-
itary association of the Social Democratic Workers’ Party, as 
a “heavily armed civil war organization infested with Bolshe-
viks,” which Federal Chancellor Engelbert Dollfuss had rightly, 
he claimed, banned on March 31.621 Over the course of 1933, 

	 621	 Cit. after “Alles für Österreich,” in: Reichspost 
(Vienna), April 19, 1933, p. 2 [our trans.].

III.3.5

Fig. 135: Caricature on the politicization of the Austrian Radio 
Verkehrs AG, printed in Das Kleine Blatt (Vienna), May 17, 1933, p. 1. 
The Tyrolean hat on the microphone stands for the Home Guards, and  
on the bottom right towering piles of cancellations are delivered to the 
RAVAG. Source: Austrian National Library, 608331-D.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


308 Topology

roughly 66,000 of the approximately 500,000 registered house-
holds canceled their radio license in protest at the biased politi-
cization of Austrian radio.622 As the RAVAG refused to recognize 
the collective cancellations by letter, the Social Democratic press 
distributed sample notices toward the end of the year, which 
were to be individually signed and handed in at the post office.623

To be allowed to listen to the RAVAG’s program, a month-
ly fee of two schillings and an annual recognition fee of one 
and a half schillings had to be paid.624 That corresponded to 
approximately one percent of a factory worker’s wage. Listen-
ing without a license was punished with hefty fines or up to 
a month’s detention, and cancellations were possible after a 
year at the earliest.625 Although the Social Democratic party 
leadership campaigned for low license fees and shorter notice 
periods, until 1933 it did not call the Austrian radio system 
itself into question. Via the municipality of Vienna, the Social 
Democratic Workers’ Party had a financial stake in the RAVAG 
and via various panels it also had influence over staffing and 
the programming format. To avoid conflicts, political topics 
were supposed to seldom if ever appear on Radio Wien and 
the news programs be kept as neutral as possible. In point 
of fact, however, the broadcasts clearly tended to favor the 
Christian Social Party-dominated federal government, while 
the program requests by the Social Democratic and National 
Socialist opposition were largely ignored.626

As a small concession to the demands for a workers’ 
radio, in fall 1927 a weekly “chamber hour” was introduced, 
which was made available to the Chamber of Labor and the 
Chamber of Commerce for thirty minutes each. However, the 

	 622	 See Viktor Ergert: 50 Jahre Rundfunk in Österreich. 
Vol. I: 1924–1945, Vienna: Residenz 1974, p. 137.

	 623	 See, for example, “Kündigung des Radioabonnements,” 
in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), November 28, 1933, p. 7.

	 624	 See “Was zahlt der Radiohörer?,” in: Radiowelt 
(Vienna), 9/3 (January 16, 1932), pp. 1–2.

	 625	 See “1. Telegraphenverordnung” (§ 9, 10, 30) from September 23, 1924, 
in: Bundesgesetzblatt für die Republik Österreich (BGBl.), 77/346 
(September 27, 1924), pp. 1233–1239, here pp. 1235 and 1238–1239.

	 626	 See Theodor Venus: “‘Der Sender sei die Kanzel des Volkes.’ 
Zur sozialdemokratischen Rundfunkpolitik in der 1. Republik,” 
in: Medien-Journal, 7/1 (1983), pp. 8–19.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


309

scripts had to be authorized by the RAVAG beforehand and 
even despite that, changes were often made after the fact.627 
On May 17, 1933, in the week after the “Turks Deliverance 
Celebration,” the Viennese District Councillor Kamilla Gross, 
who was employed as a housemaid, was supposed to speak 
about “social policy in the household” during the Chamber of 
Labor’s program time. Yet according to the Kleines Blatt, her 
pre-approved presentation was removed from the program 
with the justification that the federal government was currently 
working on a reform of social legislation and there had been 
complaints from housewives about such shows. “The haugh-
ty philistine spirit that refuses to allow a housemaid to use 
the microphone and wants to clog our brains with its moldy 
trash,” was how the Social Democratic newspaper commented 
on the episode: “We don’t need a radio station governed by 
these spirits, a radio station by gracious lords and ladies for 
the stupid populace! We’d rather go without!”628

From spring 1933 it was clear that Austrian radio would 
not liberalize but go from being bourgeois conservative to 
Austrofascist. The radio-political compromises by the Social 
Democratic party leadership had been controversial from the 
outset in the labor movement. Specifically, the amateur radio 
makers (Radiobastler) did not want to settle for program slots 
on Radio Wien and demanded the right to set up and operate 
their own radio stations. In the Austrian military, especially 
the navy, radio technology had been in use since the turn of 
the century, namely for communication from transmitter to 
receiver, i.e., point to point. Only during World War I did radio 
become established as a transmission technology to reach a 
large number of listeners from a single transmitter. As the 
telegraph prerogative of 1847 was expanded to include radio 
units in 1905, private “radio telegraphy” and “radio telephony” 
now required a license in Austria.629

	 627	 See Venus: “‘Der Sender sei die Kanzel des Volkes,’” p. 15.
	 628	 “Die Ravag der ‘Gnädigen,’” in: Das Kleine Blatt 

(Vienna), May 16, 1933, p. 2 [our trans.].
	 629	 See Theodor Venus: “Vom Funk zum Rundfunk – Ein Kulturfaktor 

entsteht,” in: Isabella Ackerl and Rudolf Neck (eds.): Geistiges 
Leben im Österreich der Ersten Republik, Vienna: Verlag für 
Geschichte und Politik 1986, pp. 379–415, here pp. 379–382.

III.3.5

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


310 Topology

After an Austrian subsidiary of the British Marconi Company 
had received a license for international radio communication 
in 1922, the national use of radio finally took shape in 1924. 
The Christian Social federal government worked on founding a 
privately organized but state-controlled broadcasting company, 
which was given the name Österreichische Radio Verkehrs AG 
and went on air on October 1, 1924, with its channel Radio 
Wien.630 However, resistance mounted against the monopolis-
tic and centralistic organization of this “state radio.” In early 
1924 a “Memorandum on the Organization of the Broadcast 
Message” was released by the Viennese publishing house 
Rubinstein under the title Radio-Demokratie. Its author, G.F. 
Hellmuth, justified his plea for “message freedom” with the 
argument that a financial or legal “message monopoly” was 
incompatible with the principles of a democracy.

It would now be the most flagrant antithesis of the most im-
portant basic idea of democracy, of the basic principle of intel-
lectual freedom that is recognized by all civilized peoples, if an 
operation of such cultural significance were relinquished as a 
financial monopoly to a small industrial group or delegated as a 
legal monopoly to a licensee dependent on the respective ruling 
party; such an organization would mean no less than that the 
radio industry or the respective government had been granted 
a cultural dictatorship on the greatest scale; the message 
monopoly amounts to practically the same thing as allowing 
only one newspaper for all citizens whose editorial staff were 
selected by an industrial group or a single political party.631

As a countermodel to the feared radio monopoly, as was then 
institutionalized in the form of the RAVAG, the brochure 
suggests the founding of an “Austrian message broadcasting 
cooperative” into which several program providers should 
combine. In the Arbeiter-Zeitung a leading article was pub-
lished in mid-March 1924, which praised Hellmuth’s “radio 
democracy” as a significant contribution to the radio-political 
debate. It would be ideal, the editorial says, “if every citizen 

	 630	 See Venus: “Vom Funk zum Rundfunk,” pp. 408–413.
	 631	 G.F. Hellmuth: Radio-Demokratie! Denkschrift zur Organisation des Strahl-

Rundspruches, Vienna: Rubinstein 1924, p. 8 [our trans., emphasis in original].

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


311

had the right to set up broadcasting stations and transmit 
radio messages,” which, however, was not feasible due to the 
limited number of wavelengths. For this reason, it continued, 
radio had to be state regulated, but as democratically so as 
possible.632 The same position was taken by the Viennese 
magazine Radiowelt, which was edited by the officer and radio 
pioneer Franz Anderle. In a leading article entitled “Radio 
Freedom!,” which appeared in the third issue on March 23, 
1924, the ideal state of affairs was described in the same way, 
namely “that everyone can communicate freely and without 
restriction with everyone via the radio.” Yet in order to turn 
the radio “chaos into a cosmos,” the editorial says, it was im-
perative to regulate radio at national and international level 
in the interests of the body politic.633

Anderle, who had acquired his radio skills in the Austrian 
military, was himself active in the radio-amateur movement; 
this fact was also reflected in his magazine, which was pub-
lished until 1938. Alongside program reports, Radiowelt mainly 
consisted of instructions on how to build radio receivers, small 
transmitters, microphones, loudspeakers, etc. In the course of 
the 1920s, the radio as a unit developed from a multipart, open 
piece of equipment, the use of which required a minimum of 
technical knowledge, into a closed piece of furniture, which 
could be operated with a few buttons.634 This development 
was in the interest of the radio industry but flew in the face of 
the amateur radio makers’ self-image, who did not want to be 
consumers of finished products and programs, but technical 
and content-producing agents of radio. In light of this, an ar-
ray of organizations emerged: the Free Radio League (Freier 
Radiobund) in 1924, which was renamed the Workers’ Radio 
League of Austria (Arbeiter-Radiobund Österreichs, ARABÖ) in 
1927, the International Amateur Radio Union in 1925, the 
Austrian Experimental Transmitter Association (Österreichischer 

	 632	 “Radiodemokratie!,” in: Arbeiter-Zeitung (Vienna), 
March 12, 1924, pp. 1–2 [our trans.].

	 633	 “Radiofreiheit!,” in: Radiowelt (Vienna), 
1/3 (March 23, 1924), pp. 1–2 [our trans.].

	 634	 See Wolfgang Pensold: Zur Geschichte des Rundfunks in Österreich. 
Programm für die Nation, Wiesbaden: Springer 2018, pp. 9–14 and 33–38.

III.3.5

Fig. 115, p. 266

Fig. 116, p. 267

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


312 Topology

Versuchssenderverband, ÖVSV) in 1926, and the Workers’ Radio 
International (Arbeiter-Radio-Internationale) in 1927.635

However, the radio-amateur movement not only resisted 
having to depend on commercial receiver unit manufacturers. 
They also demanded the right to build their own radio transmit-
ters and to operate them on short wavelengths. “The shortwave 
entity is undoubtedly the branch of wireless technology to 
which the working classes must direct the most attention,” the 
Communist Rote Fahne declared in April 1930: “On shortwaves 
it is namely possible to wirelessly bridge extraordinarily large 
distances with quite simple means.”636 That at first it was less 
about communicating content than producing the technical 
connection itself is shown, for example, by a report from the 
Social Democratic magazine Rundfunk für alle from January 
1933 which provides an insight into the “secret language of 
amateur transmitters.” The radio operator sets the amateur 
wavebands on the shortwave receiver to between twelve and 
ninety meters, listens carefully for Morse code, notes down and 

	 635	 See Primus-Heinz Kucher: “Radiokultur und Radioästhetik in Österreich 
1924–1934,” in: Primus-Heinz Kucher and Rebecca Unterberger: 

“Akustisches Drama.” Radioästhetik, Kultur und Radiopolitik in Österreich 
1924–1934, Bielefeld: Aisthesis 2013, pp. 11–39, here pp. 13–17.

	 636	 “Gründung einer Kurzwellenarbeitsgemeinschaft,” in:  
Die Rote Fahne (Vienna), April 13, 1930, p. 8 [our trans.].

Fig. 136: A radio workshop around 
1930. Source: Austrian National 
Library, 140.375-B.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


313

translates these signals, which usually send a greeting or reply 
about the reception quality, and then attempts to respond.637

While the radio amateurs had to content themselves with 
decoding and sending almost imperceptible signals, members 
of the federal government were given the chance to speak on 
Radio Wien with increasing frequency. Besides the collective 
cancellations, the supporters of Social Democracy also protest-
ed using technical means by disrupting unwelcome programs 
with feedback. In early April 1933, the Arbeiter-Zeitung—already 
under pre-censorship—reported on complaints by the RAVAG 
that some listeners were turning the controls on their radios too 
much and were thereby interfering with the radio reception not 
only in their own households but also in their neighborhoods. 

“That is sufficient for the sensible one,” the Social Democratic 
party’s main organ added ironically, “he now knows precisely 
what he should not do and needs no further explanations.”638 
It seems that this tactic was also used during the “Turks Deliv-
erance Celebration” on May 14, 1933, because a comment on 
the live broadcast in the Kleines Blatt says: “The listeners drew 
the obvious conclusion and tried frantically to find the foreign 
stations, of which the feedback provided clear evidence.”639

The so-called “radio theory” of the German writer Bertolt 
Brecht, which actually comprises a couple of isolated remarks, 
corresponds with the demands of the workers’ radio movement. 
After having encouraged the transmission of more political 
coverage and interviews on radio in the Berliner Börsen-Cou-
rier in 1927, Brecht published a talk entitled “The Radio as a  
Communication Apparatus” in summer 1932.640 Without 
going into the technical difficulties, of which the radio ama-
teurs were well aware, the text summarized the call for radio 

	 637	 Robert Adler: “Die Geheimsprache der Amateursender,” in: Rundfunk 
für alle (Vienna), 2/4 (January 22, 1933), p. 12 [our trans.].

	 638	 “Aus der Radiowoche,” in: Arbeiter-Zeitung 
(Vienna), April 3, 1933, p. 5 [our trans.].

	 639	 “Die Ravag mit dem Hahnenschwanz,” in: Das Kleine 
Blatt (Vienna), May 16, 1933, p. 9 [our trans.].

	 640	 See Bertolt Brecht: “Suggestions for the Director of Radio Broadcasting” 
[German 1927] and “The Radio as a Communication Apparatus” 
[German 1932], in: Brecht on Film and Radio, trans. and ed. Marc 
Silberman, London: Bloomsbury 2000, pp. 35–36 and 41–46.

III.3.5

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


314 Topology

democracy and radio freedom, which had been made since 
the early 1920s, in this oft-quoted choice of words:

[R]adio must be transformed from a distribution apparatus 
into a communications apparatus. The radio could be the finest 
possible communications apparatus in public life, a vast system 
of channels. That is, it could be so, if it understood how to receive 
as well as to transmit, how to let the listener speak as well as 
hear, how to bring him into a network instead of isolating him.641

As a model for this alternative use of radio, Brecht named 
in this talk his radio drama Lindbergh’s Flight, for which Kurt 
Weill and Paul Hindemith had composed the music.642 It 
was first performed on July 27, 1929, in the context of the 
chamber-music festival in Baden-Baden and broadcast by 
several German radio stations over the following two days. 
This so-called “radio lesson” (Radiolehrstück) covered the first 
crossing of the Atlantic Ocean in a solo, nonstop flight: the 
American pilot Charles Lindbergh had started in New York 
City on May 20, 1927, and landed at Le Bourget airport in 
Paris after 33.5 hours. In Brecht’s radio drama, the radio is 
supposed to transmit the voices of the adverse elements like 
the fog, the snowstorm, and sleep, whereas the part of the pilot 
was to be sung and experienced by the listeners themselves. 
However, only concert versions were transmitted on the radio, 
because the experiment would have required a large cam-
paign to achieve the desired mass impact. From a technical 
perspective, the radio units were in any case not capable of 
satisfying Brecht’s demands, namely serving simultaneously 
as receivers and as transmitters in order to unite the many 
isolated “Lindberghs” into a joint “Ocean Flight” in the ether.643 

From 1933 there could be no doubt in Germany nor in 
Austria that radio had established itself both technically and 

	 641	 Brecht: “The Radio as a Communication Apparatus,” p. 42.
	 642	 See Bertolt Brecht: “Lindbergh’s Flight,” trans. John Willett 

[German 1930], in: Collected Plays. Three, ed. John Willett, London: 
Bloomsbury 1998, pp. 1–19, and Dieter Wöhrle: Bertolt Brechts 
medienästhetische Versuche, Cologne: Prometh 1988, pp. 45–60.

	 643	 Brecht renamed the play The Lindberghs’ Flight in 1930 and The Ocean Flight 
in 1950, see the notes on “Lindbergh’s Flight” in Bertolt Brecht: Collected 
Plays. Three, ed. John Willett, London: Bloomsbury 1998, pp. 315–324.

Fig. 137, p. 315

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


315

in terms of content as a “distribution apparatus,” i.e., as a mass 
medium used by the ruling parties to their own ends. At first 
the opposition forces attempted to disrupt the increasingly 
frequent propaganda shows with acts of sabotage like the afore-
mentioned feedback. As an alternative act of protest, Austrian 
Social Democracy organized the described “listener strike” with 
thousands of radio license cancellations. This passive resis-
tance—preferring to cancel than to continue rebelling—is less 
reminiscent of Brecht’s idea of a “communications apparatus” 
than of the words put into the mouth of the character Bartleby by 
the American writer Herman Melville: “I would prefer not to.”644

Melville’s “story of Wall-Street” published in 1853 tells 
of a scrivener who starts working as a copyist in a New York 
law office. His desk stands under a small window with a view 
of a brick wall and is separated by a folding screen, “which 
might entirely isolate Bartleby from my sight, though not 
remove him from my voice,” as his boss, the story’s narrator, 
explains. Bartleby copies documents day in, day out, never 
leaves the office, and only survives on ginger nuts, which the 
office’s errand boy brings to him. One day he answers to his 

	 644	 See Herman Melville: “Bartleby, the Scrivener,” in: Putnam’s Monthly 
Magazine of American Literature, Science, and Art (New York), 2 
(July–December 1853), pp. 546–557 and 609–615. For an overview 
of philosophical interpretations from Gilles Deleuze via Giorgio 
Agamben to Slavoj Žižek, see Armin Beverungen and Stephen 
Dunne: “‘I’d prefer not to.’ Bartleby and the Excesses of Interpretation,” 
in: Culture and Organization, 12/2 (2007), pp. 171–183.

III.3.5

Fig. 137: Photo of the rehearsals 
for the premiere of the radio dra-
ma Lindbergh’s Flight (text: Bertolt 
Brecht, here second from right; 
music: Paul Hindemith & Kurt 
Weill) at the chamber-music fes-
tival in Baden-Baden on July 27, 
1929. Source: Academy of Arts 
(Berlin), Bertolt Brecht Archive, 
theater documentation 2214.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


316 Topology

superior that he “would prefer not to” help examine a paper. 
This “prefer not to” subsequently extends to all his tasks until 
he even stops writing and only stares out of the window.645

His boss’s reactions fluctuate between exasperation at the 
“mild effrontery” of his employee and attempts to interpret his 
behavior as “morbid moodiness.” As Bartleby does not want 
to leave his workplace but his presence starts to disturb the 
clients, the lawyer moves his firm elsewhere. The unemployed 
scrivener, who now sits in the staircase in front of his former 
office, is removed from the building on Wall Street as a vagrant 
and taken to the New York city jail. There he stops eating and 
ultimately dies. His boss only finds out later that before being 
employed as a copyist Bartleby had been a “subordinate clerk 
in the Dead Letter Office at Washington,” where undeliverable 
mail was examined and largely burnt.646

In contrast to Brecht and the radio amateurs, Bartleby does 
not demand more communication but evades every form of 
interaction. Instead of rebelling against his boss, telling him 
that he could no longer stand the interminable copying and 
finally wanted to do something meaningful, even creative, he 
insists on the right to be there unproductively. “I would prefer 
nothing rather than something: not a will to nothingness, but 
the growth of a nothingness of the will,” the French philoso-
pher Gilles Deleuze wrote on Bartleby’s attitude.647 The lawyer 
interprets his employee’s strange behavior as the expression 
of a mental illness. But perhaps it is the opposite and doing 
nothing is in fact a remedy for the interconnected world of 
communication.

	 645	 Melville: “Bartleby, the Scrivener,” quotes pp. 549–550.
	 646	 Melville: “Bartleby, the Scrivener,” quotes pp. 553–554 and 614.
	 647	 Gilles Deleuze: “Bartleby; or, The Formula” [French 1989], in: Essays Critical 

and Clinical, trans. Daniel W. Smith and Michael A. Greco, Minneapolis: 
University of Minnesota Press 1997 [French 1993], pp. 68–90, here p. 71.

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023 https://www.inlibra.com/de/agb - Open Access - 

https://doi.org/10.14361/9783839456019-023
https://www.inlibra.com/de/agb
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

